Aktualności

UOKiK: Warta, UNIQA i Ergo Hestia ustąpiły w sprawie opłat

Hestia, Warta i UNIQA to kolejne towarzystwa, które zawarły porozumienie z Urzędem Ochrony Konkurencji i Konsumentów w sprawie opłat likwidacyjnych w ubezpieczeniach na życie z ubezpieczeniowym funduszem kapitałowym (UFK). W sumie na kompromis z UOKiK poszło już 12 ubezpieczycieli. Urząd zapowiedział, że do końca roku planuje wydać jeszcze pięć decyzji.

Wspominana na wstępie trójka zobowiązała się do obniżenia opłat likwidacyjnych klientom odstępującym od polis z UFK przed terminem zakończenia umowy. Ponadto towarzystwa zapewniły, że nowe „uefki” nie będą już obarczone wspomnianym powyżej obciążeniem. STUnŻ Ergo Hestia zadeklarowała obniżenie opłat likwidacyjnych w czterech produktach ze składką regularną. Maksymalny pułap obciążeń to równowartość 25% zgromadzonych środków, ale nie więcej niż 5 tys. zł. Posiadacze polis otrzymają od ubezpieczyciela listy zawierające odpowiednie aneksy do umów. Klienci zakładu będą mogli skorzystać z oferty obniżenia opłaty przez cały okres trwania umowy.

Z kolei UNIQA TUnŻ zobowiązała się do obniżenia opłat w dwóch „uefkach” ze składką regularną. Maksymalna opłata likwidacyjna nie będzie wynosić więcej niż 27% opłaconych składek. Posiadacze takich polis otrzymają od towarzystwa pisemną informację (za pośrednictwem poczty tradycyjnej lub elektronicznej) o możliwości skorzystania z nowych warunków rozwiązania umowy.

Natomiast TUnŻ Warta zobowiązało się do zmiany umów ubezpieczenia z UFK zawartych w oparciu o zakwestionowane w postępowaniu wzorce umów dotyczących 19 umów indywidualnych i grupowych. Dla polis ze składką regularną maksymalne opłaty likwidacyjne będą wynosiły 25% uiszczonych składek,. Natomiast w umowach ze składką jednorazową – nie więcej niż 4% wpłaconej składki. Konsumenci otrzymają od ubezpieczającego ofertę zawarcia aneksu do umowy – za pośrednictwem poczty tradycyjnej lub elektronicznej. Będzie ona obowiązywać przez cały okres trwania polisy.

Ponadto wszyscy ubezpieczyciele mają obowiązek poinformować konsumentów, że zawarcie aneksu nie wyłącza ani nie ogranicza uprawnień do dochodzenia roszczeń na drodze cywilnoprawnej w większym rozmiarze niż wynika to z obniżenia opłat w związku z decyzjami Urzędu. W ocenie UOKiK zakłady powinny umożliwiać konsumentom bezkosztowe odstąpienie od umowy zawartej w wyniku nieuczciwej sprzedaży – bez ponoszenia opłat likwidacyjnych.

UOKiK zapowiedział, że będzie monitorował wykonanie decyzji w oparciu o sprawozdania złożone przez przedsiębiorców a także zgłoszenia od konsumentów.

Wcześniej UOKiK przyjął zobowiązania od: Allianz, Aviva, Nationale Nederlanden, MetLife, PKO Życie (d. Nordea Życie) i PZU Życie, AXA, Europa oraz Pramerica. Trwają jeszcze postępowania wobec pięciu ubezpieczycieli: Aegon TUnŻ, Compensa TUnŻ, Generali Życie TU, Open Life TU Życie, Skandia Życie TU. Urząd planuje zakończyć postępowania do końca roku.
Artur Makowiecki
news@gu.com.pl

zapytaj o ubezpieczenie

nasi
partnerzy

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w ramach naszego serwisu stosujemy pliki cookies. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Jeśli nie wyrażają Państwo zgody, uprzejmie prosimy o dokonanie stosownych zmian w ustawieniach przeglądarki internetowej.