Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) przedstawił sześć istotnych poglądów w sprawach przeciwko AXA. Dotyczą one postanowień umów polis z ubezpieczeniowym funduszem kapitałowym (UFK).
Istotne poglądy dotyczą postępowań, które toczą się przed Sądem Rejonowym dla Warszawy-Woli odnośnie warunków w umowach następujących „uefek”: Plan inwestycyjny Select, Plan inwestycyjny Select Prestiż ,Plan inwestycyjny Multi Prestiż 5-15. W sprawach tych klienci domagają się uznania postanowień określających tzw. wskaźniki wartości wykupu za abuzywne i w konsekwencji zwrotu zatrzymanej przez AXA Życie części kwoty z rachunku.
Urząd podzielił stanowisko klientów, argumentując, że zakwestionowane klauzule pozwalają przedsiębiorcy jednostronnie ustalać wysokość zatrzymanej kwoty w związku z rozwiązaniem umowy, obciążają klienta wygórowanymi opłatami, które nie odpowiadają rzeczywistym kosztom poniesionym przez przedsiębiorcę, uniemożliwiają konsumentowi kontrolę nad mechanizmem ustalania wysokości pobranej opłaty oraz zabezpieczają jedynie interes przedsiębiorcy.
W ocenie prezesa Urzędu, zawarte w umowie niedozwolone postanowienia nie wiążą stron. Dlatego AXA Życie powinna oddać konsumentom zatrzymane kwoty jako nienależnie pobrane świadczenie.
- Ubezpieczyciel powinien tak przygotować warunki kontraktu, żeby ciężar i ryzyko związane z wykonaniem umowy nie były przerzucane na konsumentów. Sytuacja, gdy w wyniku rozwiązania kontraktu konsument traci znaczną część zgromadzonych na swoim rachunku środków, jest niedopuszczalna i sprzeczna z dobrymi obyczajami – powiedział Marek Niechciał, prezes UOKiK.
Postanowienia w wymienionych powyżej umowach były wcześniej kwestionowane przez Urząd. Po wydaniu przez prezesa UOKiK decyzji RWR-18/2015 z 2 listopada 2015 r., AXA Życie ograniczyła wysokość kwot pobieranych w związku z rozwiązaniem kontraktu, co nie wykluczało jednak możliwości dochodzenia przez konsumentów roszczeń w związku z tymi umowami. Tak jest w tym przypadku.
- Zgodnie z decyzją prezesa UOKiK obniżyliśmy opłaty pobierane od klientów przy rozwiązaniu umowy nawet o 75%. Żałujemy, że ci klienci nie zdecydowali się na bezpośredni kontakt i rozmowę z nami, jeśli byli z tej propozycji niezadowoleni. Ale też szanujemy oczywiście ich prawo i decyzję zgłoszenia się do sądu – powiedziała „Gazecie Ubezpieczeniowej” Aleksandra Leszczyńska, rzecznik AXA.
Istotne poglądy wydane przez Prezesa UOKiK dotyczą spraw o sygn. akt: I C 4252/16, I C 2909/16, I C 1470/16, I C 4143/16, I C 3685/16 oraz I C 3601/16 – sporów konsumentów z towarzystwem ubezpieczeń AXA Życie.
http://decyzje.uokik.gov.pl/...
Artur Makowiecki
news@gu.com.pl