W ubiegłym roku dzięki sprawdzeniu danych w ogólnopolskiej bazie polis komunikacyjnych prowadzonej przez Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny wykrytych zostało prawie 50% zidentyfikowanych pojazdów bez ważnego obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności posiadaczy pojazdów komunikacyjnych. Największy wzrost wykrywalności przypadków braku OC nastąpił w województwach pomorskim, małopolskim i lubelskim.
- Dzięki bazie Ośrodka Informacji UFG, zawierającej dane o wszystkich polisach komunikacyjnych, zidentyfikujemy pojazd bez OC, nawet gdy stoi w garażu i nie wyjeżdża na drogę – mówi Hubert Stoklas, wiceprezes Funduszu.
Ze wstępnego podsumowania ubiegłego roku wynika, że w 2015 r. właściciele pojazdów bez OC wpłacili do kasy Funduszu około 55 mln zł kar z tytułu niedopełnienia obowiązku ubezpieczeniowego w zakresie wspomnianej polisy. Była to kwota o jedną czwartą wyższa od uzyskanej w 2014 r.
Jednocześnie Fundusz zarejestrował ponad 85 tys. spraw o brak komunikacyjnego ubezpieczenia OC (+14% r/r), a kary nałożone zostały w blisko 80% przypadków.
Najdynamiczniejszy wzrost nieubezpieczonych posiadaczy pojazdów odnotowano w województwach: pomorskim, małopolskim (po ok. 40%) i lubelskim (ok. 35%). Z kolei pod względem największego odsetka wykrytych nieubezpieczonych w relacji do liczby zarejestrowanych pojazdów przodują, tak jak w poprzednich latach, województwa lubuskie, dolnośląskie, zachodniopomorskie i warmińsko-mazurskie.
- Wobec rosnącej skuteczności w ustalaniu pojazdów bez OC naprawdę warto kupić polisę zamiast ryzykować około dziesięciokrotnie wyższą karę za jej brak. Szczególnie, że jak pokazują nasze statystyki, wykrycie nieubezpieczonych staje się coraz szybsze. Wspomagają nas w tym automatyczne i zaawansowane technologicznie systemy informatyczne – podkreśla Hubert Stoklas.
W 2016 roku sankcje za brak ubezpieczenia OC są jeszcze wyższe niż w minionym roku. Wysokość kar uzależniona jest bowiem od poziomu płacy minimalnej w Polsce. Podstawowa kara dla auta osobowego to dwukrotność tego wynagrodzenia w danym roku; z kolei dla ciężarówek – trzykrotność. Przy braku polisy tylko przez kilka dni sankcja jest odpowiednio niższa. Gdy przerwa nie przekracza 3 dni wynosi 20 proc., a do 14 dni – 50 proc. kary podstawowej*.
Z ostatnich szacunków UFG wynika, że odsetek pojazdów poruszających się po polskich drogach bez ważnego obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej wykazuje tendencję malejącą i oscyluje w granicach 0,7%.
*Szczegółowe informacje na temat tegorocznego poziomu kar za niedopełnienie obowiązku w zakresie OC można znaleźć na stronie internetowej „Gazety Ubezpieczeniowej” pod adresem:
http://www.gu.com.pl/...
AM, news@gu.com.pl
(źródło: UFG)