4 lutego ruszy platforma Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego (UFG) do identyfikacji przestępczości ubezpieczeniowej. Zadaniem nowego narzędzia będzie wsparcie wszystkich uczestników rynku w ujawnianiu tego typu oszustw i przeciwdziałaniu im.
- Połączenie technologii i danych całego rynku powinno doprowadzić do skutecznego ograniczenia skali zjawiska przestępczości ubezpieczeniowej w Polsce, z korzyścią zarówno dla uczciwych posiadaczy pojazdów jak i zakładów ubezpieczeń – zaznacza Małgorzata Ślepowrońska, członek zarządu UFG.
Z platformy będą mogli korzystać bezpłatnie członkowie UFG, czyli wszyscy ubezpieczyciele sprzedający w Polsce polisy komunikacyjne. Fundusz, wykorzystując zaawansowane techniki analityczne (m.in. modele predykcyjne i narzędzia typu data mining), typować będzie podejrzane roszczenia i wypłaty oraz sieci powiązań przestępczych dotykające jednocześnie wielu firm ubezpieczeniowych. Podstawą identyfikacji ma być analiza danych ubezpieczycieli, znajdujących się w prowadzonej przez UFG ogólnopolskiej bazie polis komunikacyjnych oraz wypłaconych z tego tytułu odszkodowań i wzbogaconych o dane z rejestrów zewnętrznych. Aktualnie w bazie Funduszu znajduje się 450 mln rekordów o umowach OC i AC, zdarzeniach komunikacyjnych i wypłaconych odszkodowaniach, w tym informacje o aktywnych umowach ubezpieczenia OC dla ponad 24 mln pojazdów w Polsce.
- Będziemy wskazywać ubezpieczycielom schematy działań przestępczych, podejrzane zdarzenia czy też sieci powiązań między tymi zdarzeniami, choć sami nie zajmujemy się bezpośrednio ściganiem przestępców – od tego są odpowiednie organy – mówi Wojciech Bijak, dyrektor Ośrodka Informacji UFG. – Natomiast ujawniając modele i trendy działań przestępczych w branży ubezpieczeń komunikacyjnych, będziemy ułatwiać zakładom ubezpieczeń i organom ścigania prowadzenie postępowań w tym zakresie – podkreśla.
Istotnym elementem nowej platformy UFG jest ponadto baza wiedzy o schematach i przypadkach przestępczych. Na stronie ufg.pl Fundusz udostępni kierowcom m.in. informacje wskazujące, co robić, aby nie paść ofiarą oszustwa. Opisano najczęstsze przypadki działań przestępców np. „polowanie na sprawcę”, czyli świadome doprowadzenie przez oszusta do kolizji, tak żeby zostać uznanym za ofiarę zdarzenia. Inne to np. wykorzystanie polisy zbywcy auta do wyłudzenia odszkodowania, wymuszenie uznania winy, zgłaszanie fikcyjnych szkód osobowych, oferowanie pośrednictwa w zgłaszaniu szkód ubezpieczycielom czy też nielegalne użycie danych osobowych.
Prace nad nową platformą trwały blisko dwa lata. Łączny koszt projektu sięgnął 36 mln złotych. Był on współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa.
Według szacunków Insurance Europe (IE), około 10% roszczeń o wypłaty odszkodowań w Europie może być obciążona nieprawidłowościami, zarówno tymi wykrytymi, jak i niewykrytymi. Z kolei z raportu Polskiej Izby Ubezpieczeń wynika, że w 2017 roku w Polsce wykrytych zostało ponad 10 tys. przypadków przestępstw w ubezpieczeniach majątkowych, z czego blisko 8,7 tys. na łącznie 137,8 mln zł wypłaconych odszkodowań dotyczyło ubezpieczeń komunikacyjnych (OC i AC). Jeżeli przyjąć szacunki IE, to potencjalna kwota nieprawidłowości w ubezpieczeniach komunikacyjnych może wynosić nawet ponad 1 mld zł.
„UNIQA Polska będzie współpracować z UFG w tym obszarze” – zapewnił na Twitterze Jarosław Matusiewicz, prezes UNIQA w Polsce.
AM, news@gu.com.pl
(źródło: UFG, Twitter)