PZU SA, Compensa i Warta znalazły się pierwszych trzech miejscach w piątej edycji rankingu jakości danych w ogólnopolskiej bazie polis komunikacyjnych Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego1.
Ranking ubezpieczycieli za rok 2015 – w zakresie jakości danych oraz procesów związanych z zasilaniem ogólnopolskiej bazy polis Ośrodka Informacji UFG2 – został przygotowany w oparciu o osiem wskaźników uwzględniających m.in. terminowość, kompletność i jednoznaczność przesyłanych danych o polisach i szkodach, ale też odsetek błędnych (unieważnianych) rekordów. – Nasz ranking ma na celu zmobilizowanie firm do dbałości o jakość oraz terminowość przesyłania danych do Ośrodka Informacji Funduszu – mówi Elżbieta Wanat-Połeć, prezes UFG. – Utrzymanie wysokiej jakości tych danych leży bowiem w interesie całego rynku, szczególnie teraz, gdy rosną ceny polis i rzetelna informacja o historii ubezpieczenia danego kierowcy ma wpływ na precyzyjne wyliczenie wysokości jego składki – dodaje.
Tuż poza podium – odpowiednio na czwartym i piątym miejscu – uplasowały się Aviva i Link4. Największego skoku w klasyfikacji dokonały Aviva i PZU, wspinając się odpowiednio o dwanaście i dziewięć pozycji.
Na koniec 2015 roku w bazie OI UFG znajdowały się informacje o aktywnych umowach ubezpieczenia OC – dla 21,73 mln pojazdów (przed rokiem 20,88 mln), oraz AC – dla 4,93 mln pojazdów (odpowiednio 4,67 mln), a ponadto informacje o blisko 2,1 mln wypłat odszkodowań z tych polis (OC i AC). W ciągu ubiegłego roku firmy ubezpieczeniowe skierowały do bazy OI UFG ponad 144 mln zapytań o historię ubezpieczenia posiadaczy i kierowców pojazdów i 120 mln zapytań o szkody przez nich spowodowane.
- Kolejne lata publikacji rankingu wskazują systematyczny wzrost rzetelności ubezpieczycieli w zasilaniu ogólnopolskiej bazy danych ubezpieczeń komunikacyjnych – mówi Sława Cwalińska-Weychert, wiceprezes UFG. – Warto podkreślić, że różnice między ubezpieczycielami z pierwszej piątki rankingu są naprawdę minimalne, a również firmy z końcowych miejsc – każdego roku – wyraźnie poprawiają swoje wyniki. Cieszy więc niezwykle, że poszczególne firmy przykładają coraz większą wagę i znaczenie do jakości danych przesyłanych do bazy Funduszu – dodaje.
Zgodnie z delegacją nowej ustawy o działalności ubezpieczeniowej (art. 455) Fundusz rozpoczął budowę bazy zdarzeń i szkód dla ubezpieczeń innych niż komunikacyjne. – Budowa tej bazy jest jednym z głównym zadań i wyzwań stojących przed UFG w tym i przyszłym roku i mam nadzieję, że kilkunastoletnia współpraca Funduszu i ubezpieczycieli komunikacyjnych będzie stanowić tu źródło cennych doświadczeń – mówi Sława Cwalińska-Weychert. W przeciwieństwie do bazy komunikacyjnej baza zdarzeń i szkód będzie nieobowiązkowa i będzie działać na zasadzie wzajemności. Pierwsze efekty prac nad nią mogą być widoczne już w drugiej połowie 2016 roku.
***
1 W rankingu brane są pod uwagę dane przekazywane przez ubezpieczycieli komunikacyjnych do Ośrodka Informacji UFG (OI UFG).
2 OI UFG gromadzi dane o ubezpieczeniach OC i AC oraz o odszkodowaniach wypłaconych z tych polis. Fundusz jest administratorem tej bazy danych. Pełny katalog gromadzonych informacji określony jest w art. 102 ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, UFG i PBUK.
AM, news@gu.com.pl
(źródło: UFG)