Aktualności

UFG: Prawie 1,5 mld zł wypłat za szkody osobowe

Ze wstępnego podsumowania ubiegłego roku na rynku komunikacyjnym wynika, że ponad jedna trzecia łącznej wartości wypłat z tytułu szkód osobowych (prawie 1,5 mld zł) dotyczyła wypadków sprzed 3 sierpnia 2008 roku – poinformował Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny (UFG). Nadal jednak to szybko i znacząco rosnąca wartość szkód nieosobowych odpowiada w głównej mierze za zwyżkę łącznej kwoty wypłat z OC.

– Kierowcy irytujący się na rosnące ceny polis OC powinni mieć świadomość, jakie świadczenia są pokrywane przez ubezpieczycieli z ich bieżących składek – mówi Elżbieta Wanat-Połeć, prezes UFG. – Coraz większy udział w tych wypłatach mają odszkodowania za ból i cierpienie dla rodzin śmiertelnych ofiar wypadków, które dopiero teraz, po kilkunastu latach, występują o świadczenie – wyjaśnia.

Z opracowania Funduszu sporządzonego na podstawie wstępnych danych przesłanych przez ubezpieczycieli do bazy polis komunikacyjnych UFG wynika, że w ubiegłym roku wypłacono 482 mln zł z tytułu odszkodowań za wypadki w okresie 1997-2008 (do sierpnia) i nie były uwzględnione przy ówczesnej kalkulacji składek. Wartość świadczeń za szkody osobowe z późniejszych wypadków wyniosła z kolei 958 mln zł, co oznacza, że łączna kwota wypłat za szkody osobowe uplasowała się w ub.r. na poziomie 1,44 mld zł. Rok wcześniej zakłady wypłaciły odpowiednio: 494 mln zł, 935 mln zł i 1,43 mld zł.

– Powraca  więc pytanie, czy stać nas, jako społeczeństwo, na płacenie bardzo wysokich zadośćuczynień – takiej niezdefiniowanej grupie osób bliskich – za śmierć poniesioną w odległej przeszłości – zwraca uwagę Sława Cwalińska-Weychert, wiceprezes UFG. – Czy może jednak prawo nie powinno sięgać tak daleko wstecz, zwłaszcza gdy płacić mają za to wyłącznie dzisiejsi posiadacze pojazdów? No i czy można różnicować ofiary? Czy krąg osób najbliższych nie powinien być jednak określony również dla wypadków drogowych, tak jak to ma miejsce choćby w przypadku bliskich ofiar przestępstw? Czy też wycena zadośćuczynienia ma zależeć wyłącznie od zasobności portfela płatnika? – zastanawia się.

Fundusz przypomina, że rosnące odszkodowania dla rodzin ofiar wypadków to efekt szeregu zmian w przepisach oraz orzecznictwa Sądu Najwyższego w latach 2007 i 2008, m.in. poszerzających krąg osób uprawnionych do odszkodowań z komunikacyjnych polis OC oraz wydłużających do 20 lat okres objęty odpowiedzialnością ubezpieczycieli. Przy czym przygotowywane są kolejne rozszerzenia odpowiedzialności ubezpieczycieli, nieuchronnie  skutkujące dalszym wzrostem cen polis OC. Chodzi m.in. o prace Senatu nad wypłatą świadczeń poza sumy gwarancyjne za wypadki z lat dziewięćdziesiątych. – A przecież nie istnieje taki system ochrony, który udźwignie wszystkie możliwe do wyobrażenia koszty. Zwłaszcza że jedynym źródłem finansowania świadczeń i odszkodowań w komunikacyjnym OC są składki ubezpieczeniowe, które będą musiały rosnąć wraz z kolejnymi obciążeniami odszkodowawczymi, nakładanymi na to ubezpieczenie – zaznacza Sława Cwalińska-Weychert.
Duży wzrost wypłat nieosobowychZ opracowania wynika ponadto, że stale rośnie liczba wypłat z OC. W 2016 r. ubezpieczyciele wypłacili świadczenia z rekordowej liczby 1,5 miliona szkód (+10% r/r). Łączna wartość wypłaconych odszkodowań przekroczyła już 5,5 mld złotych. Po doliczeniu 3,83 mld zł odszkodowań wypłaconych z AC okazuje się, że w 2016 roku zakłady wypłaciły w sumie 9,39 mld zł odszkodowań i świadczeń z ubezpieczeń komunikacyjnych (8,76 mln zł rok wcześniej). Warto jednak zwrócić uwagę, że z danych zawartych w Biuletynie OI UFG wynika, iż o ile wzrost wartości wypłat z tytułu szkód osobowych z OC był niewielki (poniżej 1%), to inna sytuacja miała w przypadku wypłat nieosobowych. Opracowanie Funduszu pokazywało, że za szkody nieosobowe z OC ubezpieczyciele zapłacili w ubiegłym roku 4127,3 mln zł – o 10,46% więcej niż w 2015 r. (3736,4 mln zł). Ciekawostką jest również dość wyraźny wzrost wartości odszkodowań wypłaconych z autocasco (3827,5 mln zł na koniec ub.r. wobec 3597,7 mln zł w 2015 r.;+6,39% r/r).

UFG zaznacza, że dane przesyłane do bazy OI UFG nie uwzględniają kosztów likwidacji szkód oraz rezerw na niewypłacone odszkodowania i świadczenia. W 2016 roku przybyło ponad 1,1 mln pojazdów z polisami OC. Oznacza to, że pod koniec ub.r. po polskich drogach mogło poruszać się 22,936 mln pojazdów z OC (+5% r/r).  
Artur Makowiecki
news@gu.com.pl

nasi
partnerzy

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w ramach naszego serwisu stosujemy pliki cookies. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Jeśli nie wyrażają Państwo zgody, uprzejmie prosimy o dokonanie stosownych zmian w ustawieniach przeglądarki internetowej.