Aktualności

SPBUiR: Uwagi do projektu ustawy „dystrybucyjnej”

11 października Stowarzyszenie Polskich Brokerów Ubezpieczeniowych i Reasekuracyjnych (SPBUiR) przekazało na ręce posła Jana Szewczaka, wiceprzewodniczącego Komisji Finansów Publicznych i przewodniczącego Podkomisji Stałej do Spraw Instytucji Finansowych, swoje uwagi do projektu ustawie o dystrybucji ubezpieczeń

Stowarzyszenie zgłosiło postulat zmian w artykule 4 projektu ustawy. Pierwsza z korekt dotyczy zawartej w pkt 10 a) definicji klienta. W proponowanej regulacji jest on definiowany jako „ubezpieczony”. SPBUiR zwróciło uwagę, że w myśl tego sformułowania wobec każdej z osób objętych ochroną w ramach umowy ubezpieczenia grupowego należałoby wypełnić obowiązki informacyjne (w tym analiza potrzeb i rekomendacja), co wobec nierzadko kilkusetosobowych grup ubezpieczonych w ramach „grupówek” w praktyce nie jest możliwe. Konsekwencją tego zaś byłby szkodliwy dla konsumentów upadek ubezpieczeń grupowych.    

Dlatego organizacja proponuje zastąpienie w w/w przepisie słowa „ubezpieczony” sformułowaniem „poszukujący ochrony ubezpieczeniowej lub ubezpieczający”.

SPBUiR postuluje też zmianę definicji pośrednika ubezpieczeniowego zawartą w art. 4 pkt 14 („pośrednik ubezpieczeniowy – agent ubezpieczeniowy, agent oferujący ubezpieczenia uzupełniające, broker ubezpieczeniowy oraz broker reasekuracyjny, którzy prowadzą dystrybucję ubezpieczeń albo dystrybucję reasekuracji za wynagrodzeniem”) jako sprzeczną wprost z art. 2 ust. 1 pkt 3 IDD. Zmiana miałaby polegać na wykreśleniu sformułowania  „agent oferujący ubezpieczenia uzupełniające”.

Organizacja postuluje także zmianę art. 13, dotyczącego zarządzania produktem ubezpieczeniowym. Stowarzyszenie zwróciło uwagę, że w polskich realiach zadanie to realizują wyłącznie ubezpieczyciele, a wszelkie postulaty agentów i brokerów dotyczące zmian w danych umowach ubezpieczenia wymagają pisemnej akceptacji zakładu. Dlatego chcąc uniknąć wątpliwości dotyczących charakteru działania pośredników i brokerów (tym bardziej że dalece wykraczałoby ono poza zasięg ich możliwości), SPBUiR proponuje, aby art. 13 („Zakład ubezpieczeń, broker ubezpieczeniowy oraz agent ubezpieczeniowy, którzy tworzą produkt ubezpieczeniowy, stosują odpowiedni proces zatwierdzania produktu ubezpieczeniowego oraz istotnych zmian dokonywanych w dystrybuowanym produkcie ubezpieczeniowym przed wprowadzeniem go do obrotu, a także dokonują przeglądu tego procesu” etc.) ograniczyć wyłącznie do ubezpieczycieli, wykreślając brokerów i agentów z ust. 1,3,4 i 5.

Kolejnymi regulacjami, które Stowarzyszenie chciałoby zmienić, są art. 27 i 32 ust.1, przewidujące „daleko idący” według organizacji zakaz powiązań osobowych, kapitałowych lub innego rodzaju pomiędzy agentami a brokerami.   

W ocenie SPBUiR zakaz jakichkolwiek związków pomiędzy w/w grupami, których członkowie często są małymi podmiotami, w tym. np. możliwości dzielenia usług administracyjnych może negatywnie wpłynąć na konkurencyjność w sektorze dystrybucji, co byłoby ze szkodą dla konsumentów. Stowarzyszenie uważa ponadto, że użyte w proponowanych regulacjach sformułowania „nie mogą (…) pozostawać w innych relacjach, które mogłyby zagrażać wykonywaniu działalności w zakresie dystrybucji ubezpieczeń”, jest zbyt otwarte i może pozostawiać wiele wątpliwości. Jako dowód SPBUiR podaje przykład pytań brokerów, czy sytuacja, w której jedno z małżonków jest agentem, a drugie brokerem wyczerpuje lub nie przesłanki zawarte w przepisach. Dlatego organizacja stoi na stanowisku, że optymalnym rozwiązaniem byłoby pozostawienie obecnego brzmienia przepisów ustawy o pośrednictwie ubezpieczeniowym w zakresie rozdziału działalności agenta i brokera
Kolejna uwaga dotyczy zasad udzielania rekomendacji brokerskiej (art. 34 ust. 1 pkt 4). Stowarzyszenie proponuje zmianę podstawy do udzielenia porady/rekomendacji poprzez odniesienie do produktów ubezpieczeniowych (ogólne), a nie umów ubezpieczenia czy gwarancji (zindywidualizowane). Stąd propozycja, aby w/w przepis otrzymał brzmienie „udzielić porady, w oparciu o rzetelną analizę dostępnych na rynku produktów ubezpieczeniowych (obecnie: umów ubezpieczenia lub umów gwarancji ubezpieczeniowych) w liczbie wystarczającej do opracowania rekomendacji najwłaściwszej umowy, oraz wyjaśnić podstawy, na których opiera się rekomendacja, uwzględniając złożoność umowy ubezpieczenia i rodzaj klienta, chyba że klient pisemnie oświadczy o rezygnacji z udzielenia porady”.

Ostatnia uwaga odnosi się do art. 36 ust. 4 i 5, dotyczącego form organizacyjnych prowadzenia działalności brokerskiej. SPBUiR uważa, że umożliwienie agentom organizowania działalności w formie spółek bez osobowości prawnej i odebranie tego prawa brokerom łamie konstytucyjną zasadę równości wobec prawa oraz jedno z głównych założeń IDD „level playing field”. Dlatego Stowarzyszenie chce dodania analogicznych przepisów odnoszących się do brokerów.
Posiedzenie Podkomisji Stałej do Spraw Instytucji Finansowych odbędzie się 12 października.
Artur Makowiecki
news@gu.com.pl

zapytaj o ubezpieczenie

nasi
partnerzy

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w ramach naszego serwisu stosujemy pliki cookies. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Jeśli nie wyrażają Państwo zgody, uprzejmie prosimy o dokonanie stosownych zmian w ustawieniach przeglądarki internetowej.