Aktualności

Sąd Apelacyjny utrzymał wyrok dotyczący polis z UFK

23 stycznia Sąd Apelacyjny utrzymał 5 mln zł kary dla Getin Noble Banku za złe praktyki w sprzedaży (misseling) umów ubezpieczenia na życie z ubezpieczeniowym funduszem kapitałowym (UFK). Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK), który cztery lata temu ukarał bank, „cieszy się” z takiego rozstrzygnięcia.

Wyrok dotyczył decyzji nr RKT-55/2013, wydanej 31 grudnia 2013 r. w imieniu prezesa Urzędu przez delegaturę UOKIK w Katowicach w postępowaniu prowadzonym od listopada 2012 r. W jego trakcie Urząd ustalił, że oferta ubezpieczeń na życie i dożycie z UFK była przedstawiana tym konsumentom, którzy chcieli założyć standardową lokatę lub odnowić umowę. Według ustaleń UOKiK, pracownicy banku i placówek współpracujących prowadzili z klientami rozmowy w taki sposób, aby ci ostatni wierzyli, że decydują się na bezpieczny produkt, dzięki któremu osiągną wysokie zyski.

Klientom proponowano rozwiązanie korzystniejsze od standardowych lokat terminowych. Zachęcając do nabycia produktu, odwoływano się do zysku i bezpieczeństwa. Zdaniem UOKiK konsumenci nie mieli jasnych informacji na temat ryzyka związanego z zawarciem umowy o długoletni produkt inwestycyjno-oszczędnościowy, w tym wcześniejszego jej zerwania i możliwości utraty zgromadzonych oszczędności.

Zapewnienia pracowników o wypłacie wyższych zysków niż w przypadku produktów standardowych, o większej ilości gotówki było najsilniej oddziałującym bodźcem na decyzje klientów banku. Podkreślanie wyłącznie korzyści, odwołanie do kwot, które zostałyby wypłacone po 15 latach oszczędzania było prezentowane w oparciu o wyliczenia, tabele i wykresy. Skarżący się konsumenci wskazywali, że dzięki analizom, danym oraz kalkulacjom wierzyli, że podejmują racjonalną decyzję. Na zadawane przez klientów pytania o możliwość wypłaty środków czy długi czas trwania kontraktu zabrakło jasnych odpowiedzi z informacjami o ryzyku utraty wszystkich oszczędności oraz o bardzo wysokich kosztach rozwiązania umowy.

UOKiK ocenił, że każdy klient ma prawo do poznania istotnych cech produktu. Pracownicy banków muszą przekazywać dane – zarówno o korzyściach jak i o ryzyku – w sposób jasny, jednoznaczny i niewprowadzający w błąd. Dlatego za wprowadzenie konsumentów w błąd kara nałożona na Getin Noble Bank wyniosła 5,66 mln zł (5 658 465 zł). Prezes Urzędu nakazał również publikację sentencji decyzji na stronie internetowej banku, który zaprzestał stosowania zakwestionowanych działań i odwołał się od decyzji. 21 czerwca 2016 roku Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zmienił zaskarżoną decyzję w ten sposób, że obniżył wysokość kary do 5 mln zł. Natomiast w pozostałym zakresie oddalił odwołanie (sygnatura akt XVII AmA 129/14).

Teraz zaś Stowarzyszenie „Przywiązani do Polisy” poinformowało, że 23 stycznia odbyła się rozprawa przed Sądem Apelacyjnym dotycząca apelacji Getin Noble Banku od wyroku SOKiK. Do postępowania przyłączył się prokurator Prokuratury Regionalnej w Warszawie, popierając stanowisko UOKiK. SA utrzymał wyrok pierwszej instancji – podał forsal.pl za PAP.

- Cieszymy się z tego wyroku. Sąd też zauważył, że przy sprzedaży dochodziło do nieprawidłowości. Umowy o ubezpieczeniowe fundusze kapitałowe (UFK) to umowy nietypowe, dlatego przy ich oferowaniu pracownicy banku powinni mieć większe obowiązki informacyjne – poinformowała Agnieszka Majchrzak z biura prezesa UOKiK. – Wyrok dotyczy naszej pierwszej decyzji ws. UFK. Sprawa ma swój początek w listopadzie 2012 roku, wtedy postawiliśmy zarzuty, a rok później wydaliśmy decyzję. Bank się od niej odwołał. Na rozprawie wypowiadał się przedstawiciel Prokuratury Krajowej, który wsparł stanowisko Urzędu. Kara została obniżona do 5 mln zł – dodała.

- Ogłoszony wyrok i nałożona na bank kara kończy spór z UOKiK ws. nieuczciwych praktyk przy oferowaniu tzw. polisolokat. Getin Bank zapłaci 5 mln kary, ale poszkodowani, którzy przystąpili do umów za pośrednictwem banku, zyskali ważny argument. Żądając zwrotu pieniędzy, mogą się powoływać przed sądem na zawarcie umowy pod wpływem błędu – powiedział Piotr Sułek z „Przywiązanych do polisy”.

***

*http://forsal.pl/...
AM, news@gu.com.pl
(źródło: Forsal.pl PAP, UOKiK)

nasi
partnerzy

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w ramach naszego serwisu stosujemy pliki cookies. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Jeśli nie wyrażają Państwo zgody, uprzejmie prosimy o dokonanie stosownych zmian w ustawieniach przeglądarki internetowej.