W specjalnym komentarzu dla „Gazety Ubezpieczeniowej” Anna Dąbrowska z Biura Rzecznika Finansowego odpowiada na zgłaszaną przez Czytelników „GU” wątpliwość, czy agent ubezpieczeniowy jest jednostką podmiotu rynku finansowego obsługującą klientów w rozumieniu ustawy z dnia 5 sierpnia 2015 r. o rozpatrywaniu reklamacji przez podmioty rynku finansowego i o Rzeczniku Finansowym
W ocenie Rzecznika Finansowego termin „jednostka”, który nie został zdefiniowany w ustawie, jest pojęciem szerokim i odnosi się do wszelkich jednostek działających w imieniu i na rzecz podmiotu rynku finansowego, jeżeli obsługuje klientów tego podmiotu. W przypadku agenta ubezpieczeniowego, który w naszej ocenie jest jednostką obsługującą klientów, należy dodatkowo zwrócić uwagę na brzmienie art. 16a ustawy o działalności ubezpieczeniowej, który przewiduje, iż zawiadomienia i oświadczenia składane w związku z zawartą umową ubezpieczenia agentowi ubezpieczeniowemu uznaje się za złożone zakładowi ubezpieczeń, w imieniu lub na rzecz którego agent ubezpieczeniowy działa.
Trzeba pamiętać, że przepis ten ulegnie niebawem zmianie w związku z wejściem w życie przepisów nowej ustawy o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej.
Agenci również są „jednostkami podmiotu rynku finansowego”, dlatego po stronie ubezpieczycieli spoczywa odpowiednie zorganizowanie procesu przyjmowania reklamacji i udzielania na nie odpowiedzi.
Autor komentarza: Anna Dąbrowska, Biuro Rzecznika Finansowego.
(am)