Po prawie siedmiu latach z polskiego rynku ubezpieczeń znika marka Gothaer. Za kilka tygodni przejęte przez Vienna Insurance Group towarzystwo będzie funkcjonować pod nazwą Wiener TU.
Ubezpieczyciel funkcjonował na rynku jako Gothaer TU od 1 października 2012 roku, kiedy to zmianą nazwy zakończył się rozpoczęty w lipcu 2010 r. proces przejmowania Polskiego Towarzystwa Ubezpieczeń. Po prawie sześciu latach (6 czerwca 2018 roku) 100% akcji towarzystwa nabyła VIG. Jego dotychczasowi właściciele, Gothaer Finanzholding AG, tłumaczyli sprzedaż zamiarem skoncentrowania działań strategicznych na rodzimym rynku niemieckim. 28 lutego firma stała się formalnie częścią austriackiej grupy. Ponieważ VIG nie miała zamiaru łączyć przejętego podmiotu z inną spółką działającą w jej ramach, Gothaer TU zostało poddane rebrandingowi.
Nowy szyld…Towarzystwo będzie prowadzić działalność pod szyldem Wiener TU S.A. Vienna Insurance Group. Grupa tłumaczy, że nazwa nawiązuje do austriackich korzeni. „To połączenie siły, doświadczenia i ugruntowanej pozycji rynkowej spółki obecnej w Polsce od 29 lat” – podkreśla VIG.
- Wiener to wizja silnej, elastycznej marki, która odpowiada na potrzeby i styl życia współczesnych konsumentów. Została zbudowana na mocnych fundamentach ważnych dla nas wartości: inicjatywy, pozytywnych emocji i lojalności – mówi Anna Włodarczyk-Moczkowska, prezes zarządu Gothaer TU. – Nasza nowa nazwa nawiązuje do początków grupy kapitałowej, w której jesteśmy. Jej korzenie sięgają 1824 r., kiedy to założono najstarszą z trzech firm ubezpieczeniowych, które dziś tworzą Wiener Städtische Versicherung AG, na której to spółce swoją obecną siłę zbudowała Vienna Insurance Group. Nazwa Wiener w tej grupie kapitałowej zobowiązuje – zaznacza.
…i nowe logo w nowej kolorystyceNowej nazwie towarzyszy odmienione logo, które ma symbolizować dynamikę, energię i elastyczność. Wykorzystano w nim spontanicznie zapisaną literę W jako znak, który ma odzwierciedlać dopasowanie firmy do potrzeb klientów i pośredników.
- Nowa nazwa i nowe logo stanowią dobre odniesienie do solidności nowego akcjonariusza, a jednocześnie odzwierciedlają świeżość, innowacyjność i energię, które składają się na unikalne DNA firmy. Celem VIG w Polsce jest osiągnięcie 10% udziału w rynku – a przy niespełna dwuprocentowym udziale Wiener wspólnie jesteśmy bliżej tego celu. Wierzymy, że Wiener jako samodzielny podmiot może również skorzystać z przynależności do grupy dzięki udziałowi w pewnych strategicznych projektach i w wielu wspólnych inicjatywach IT – podkreślił Franz Fuchs, dyrektor generalny Vienna Insurance Group Polska.
Wiener postawił na kolory pomarańcz i „Wiener-blue”, które mają nawiązywać do wartości firmy. Pełen energii i optymizmu kolor pomarańczowy jest wyrazem aktywności, siły i nowoczesności. Ta barwa ma odzwierciedlać ducha zespołu i oddawać otwartość, komunikatywność i relacyjność. Dopełnieniem kolorystyki jest kolor niebieski, symbolizujący profesjonalizm i nowoczesność, niosący przekaz dotyczący kompetencji, skuteczności i bezpieczeństwa.
Nowe logo i nazwa pojawią się w komunikacji firmy na przełomie czerwca i lipca. Będą sukcesywnie wprowadzane w materiałach firmowych, oznakowaniach oddziałów oraz w placówkach pośredników ubezpieczeniowych. Rebranding potrwa do listopada 2019 r.
Rok na plus- Cieszę się, że Gothaer zyskuje nowe oblicze właśnie teraz – w czasie, kiedy firma notuje rekordowe wzrosty i może się pochwalić przekroczeniem zakładanych celów. Znakomite ubiegłoroczne wyniki finansowe, blisko 20% wzrost składki, ponad 50 mln zł wyniku technicznego brutto i zysk finansowy osiągnięte w trudnym okresie sprzedaży spółki oznaczają dla nas nie tylko dobry start w nowej grupie kapitałowej, ale przede wszystkim stanowią pomyślny prognostyk dalszego rozwoju już pod nową marką – dodaje Anna Włodarczyk-Moczkowska.
W 2018 r. towarzystwo znacząco urosło we wszystkich liniach biznesowych i osiągnęło wyższy od planowanego wynik finansowy netto w wysokości 16,5 mln zł. W tym czasie zebrało składkę przypisaną brutto w wysokości 743 mln zł (+19,3% r/r). Spółka w istotnym stopniu poprawiła operacyjne wskaźniki efektywności, w szczególności wskaźnik szkodowości, który uplasował się na poziomie 59,1% (68,3% w 2017 r.). W rezultacie wskaźnik mieszany brutto wyniósł 91,1%, co było rezultatem o ponad 9 p.p. lepszym od uzyskanego rok wcześniej (100,4%). Poprawa wyników, a przez to pozycji kapitałowej spółki, zaowocowała również poprawą bezpieczeństwa, wyrażoną wzrostem współczynnika wypłacalności do poziomu 163%.
W 2018 r. Gothaer TU wypłacało codziennie średnio niemal 1 mln zł brutto odszkodowań.
Artur Makowiecki
news@gu.com.pl