Aktualności

Rynek ubezpieczeń: Udany rok Avivy

Wzrost przychodów ze składek w obu sektorach działalności, wysoki poziom rentowności, dobre rezultaty nowej sprzedaży w „życiówce” – to najistotniejsze osiągnięcia uzyskane w 2015 roku przez polski biznes Aviva.

- Wyniki 2015 r. pokazują, że Aviva ma receptę na rozwój, gdy na rynku ubezpieczeń zachodzą zmiany regulacyjne i prokonsumenckie. Tą receptą jest koncentracja na istocie ubezpieczeń – czyli na ochronie zdrowia, życia, dochodów i majątku klientów, wielokanałowa dystrybucja oraz szersze zastosowanie narzędzi cyfrowych – powiedział Adam Uszpolewicz, prezes grupy Aviva w Polsce. – Mamy silną pozycję kapitałową i bardzo dobre wyniki finansowe. Aviva jest drugą firmą w branży pod względem zyskowności i należy do najlepszych płatników podatku CIT wśród ubezpieczycieli. W 2015 r. grupa Aviva zapłaciła ok. 260 mln zł podatku CIT, co według naszych szacunków stanowi ok. 1% wpływów budżetu z tego tytułu – dodał.

Działalność życiowaW 2015 r. Aviva TUnŻ zebrała 2213,7 mln zł składek, o ponad 150 mln zł więcej niż rok wcześniej (2061,5 mln zł). Wartość nowego biznesu w ubezpieczeniach na życie i emerytalnych wzrosła w stosunku do roku poprzedniego o 13%, do 378 mln zł (335 mln zł w 2014 r.). – Miniony rok był kolejnym, w którym zwiększyliśmy wartość nowego biznesu w segmencie życiowym. Wzrost nowego biznesu pokazuje, że nasze produkty trafiają w punkt zmieniających się oczekiwań klientów i że mamy właściwy model dystrybucji. Według naszych szacunków Aviva zajmowała pierwsze miejsce na rynku pod względem nowej sprzedaży ubezpieczeń życiowych w 2015 r. – skomentował Adam Uszpolewicz. – Składkę brutto w ubezpieczeniach na życie zwiększyliśmy w ub. roku o ponad 7%, podczas gdy cały rynek prawdopodobnie zanotował spadek. Wzrost składki zawdzięczamy też produktom trzeciofilarowym IKZE i IKE (na te rachunki klienci w 2015 r. wpłacili w sumie ponad 173 mln zł) oraz ubezpieczeniom grupowym (składka brutto z tej linii biznesowej wyniosła 311 mln zł) – zaznaczył.

Roczny zysk netto spółki uplasował się na poziomie 795,7 mln zł, o niemal 190 mln zł wyższym od uzyskanego w 2014 r. (606 mln zł). Ubezpieczyciel zastrzegł jednak, że wzrost wyniku finansowego jest w dużym stopniu efektem przepływów kapitałowych między spółkami grupy Aviva. Łączna kwota odszkodowań i świadczeń wypłaconych brutto wyniosła 1520,5 mln zł, wobec 1498,2 mln zł rok wcześniej. – W 2015 r. Aviva wypłaciła ponad 56 tys. świadczeń z ubezpieczeń na życie i z umów dodatkowych o łącznej wartości 263 mln zł. Najwyższa wypłata z tytułu niezdolności do pracy wyniosła 800 tys. zł, a z tytułu śmierci ponad 1,3 mln zł. Ok. 70% wniosków o wypłaty rozpatrujemy w ciągu 7 dni roboczych, a w niektórych przypadkach (np. świadczenia z tytułu urodzenia się dziecka) wypłata następuje nazajutrz po telefonicznym zgłoszeniu – podkreślił prezes Aviva.
Wynik techniczny ubezpieczyciela na poziomie 536,6 mln zł był o prawie 35 mln zł słabszy od odnotowanego w roku poprzednim (571,5 mln zł).

Adam Uszpolewicz przypomniał również o udogodnieniach dla klientów i produktowych, jakie od ub.r. są obecne w ofercie Avivy.

- Już 60% wniosków o zawarcie naszego flagowego ubezpieczenia Nowa Perspektywa trafia do nas w formie elektronicznej, co znacznie przyspiesza ocenę ryzyka i wystawienie polisy, zgodnie z oczekiwaniami klientów. Bez papieru można też kupić pakiety Ty, Ja i My, które wprowadziliśmy jesienią, łamiąc dotychczasowe schematy branżowe. Pakiety łączą ubezpieczenia na życie i zdrowie z majątkowymi i usługami assistance. Poprzez czytelną konstrukcję i bezpośredni język mają trafić do klientów obecnie rzadziej korzystających z ubezpieczeń – ludzi młodych rozpoczynających samodzielne życie (oraz ich rodziców), do singli i młodych rodzin. W tym roku koncentrujemy się na wsparciu sprzedaży tych innowacyjnych produktów – powiedział prezes.

Działalność majątkowa Z kolei majątkowa spółka Avivy w 2015 r. zebrała 418,1 mln zł składek brutto, o prawie 100 mln zł więcej niż w 2014 r. (325,3 mln zł). Do 178,7 mln zł spadła z kolei wartość odszkodowań i świadczeń wypłaconych brutto (224,4 mln zł w roku poprzednim). Towarzystwo zamknęło rok zyskiem netto w kwocie 35,2 mln zł (48,9 mln zł przed rokiem). Aviva TUO osiągnęło dodatni wynik techniczny na poziomie 24,3 mln zł, wobec 23,8 mln zł rok wcześniej. Wskaźnik rentowności operacyjnej w ubezpieczeniach majątkowych (COR – combined operating ratio) wyniósł 94,7%. W ub.r. było to 96%.

- W ubezpieczeniach majątkowych zwiększyliśmy składkę, dbając o rentowność (poprawa wskaźnika COR) i nie angażując się w nieracjonalną konkurencję cenową. Inwestujemy natomiast w jakość obsługi, czego przykładem jest wprowadzenie bezpośredniej likwidacji szkód z komunikacyjnego OC i gwarancja likwidacji większości szkód mieszkaniowych w ciągu 10 dni. Takie podejście będzie procentować, bo rynek ewoluuje w stronę lepszej ochrony konsumentów i wyższych standardów działania ubezpieczycieli – wskazał Adam Uszpolewicz.

Zysk operacyjny Aviva w Polsce według międzynarodowych standardów sprawozdawczości finansowej wyniósł 815 mln zł (1 mld zł w 2014 r., kiedy wynik uwzględniał jednorazowe rozwiązanie części dodatkowej funduszu gwarancyjnego w PTE).

Prezes zwrócił też uwagę na ubiegłoroczne osiągnięcia innych spółek grupy.
- Na uwagę zasługują też rekordowe wyniki sprzedaży Expandera, który po przejęciu przez Avivę w połowie 2015 r. utrzymał charakter niezależnego doradcy. W ubiegłym roku Expander zwiększył o 20% sprzedaż kredytów hipotecznych, o 100% kredytów gotówkowych i o 70% ubezpieczeń. Wzrost sprzedaży inwestycji i ubezpieczeń to ważny element strategii zmierzającej do uzyskania pozycji lidera rynku doradców. Spółka Aviva Litwa utrzymała pozycję lidera tamtejszego rynku życiowego pod względem składki brutto, zwiększając sprzedaż dwa razy szybciej od średniej rynkowej – wskazał Adam Uszpolewicz.

Zdradził także, na co Aviva chce postawić w najbliższej przyszłości.

- Korzystamy z rosnącej świadomości zdrowotnej, oferując – z polisami na życie – dostęp do sieci prywatnych placówek, świadczenie w razie ciężkiego zachorowania, świadczenia szpitalne i lekowe. Liczymy, że świadomość emerytalna również będzie rosnąć, więc stawiamy na rozwój trzeciego filaru, który może stać się ważnym źródłem krajowego kapitału finansującego rozwój gospodarki. Liczymy również na wzrost biznesu w bancassurance, gdzie już teraz zajmujemy mocną pozycję. Rozwijamy naszą kolejną sieć dystrybucji – placówki franczyzowe Aviva dla Rodziny (obecnie działa ich 6, wkrótce będzie więcej) – powiedział Adam Uszpolewicz.
Artur Makowiecki
news@gu.com.pl

nasi
partnerzy

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w ramach naszego serwisu stosujemy pliki cookies. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Jeśli nie wyrażają Państwo zgody, uprzejmie prosimy o dokonanie stosownych zmian w ustawieniach przeglądarki internetowej.