Niezwykle rzadko zdarza się, aby akt prawny lub werdykt sądowy dotyczący polskich ubezpieczeń był w równym stopniu korzystny dla zakładów co ich klientów. Dlatego też każda taka regulacja automatycznie znajduje się w centrum uwagi branży.
Z taką sytuacją mieliśmy do czynienia w ubiegłym tygodniu, kiedy to do rejestru prac legislacyjnych rządu trafił projekt przepisów umożliwiających likwidację jednej z wieloletnich bolączek naszego rynku – ograniczonych możliwości interwencji w razie stwierdzenia budzących kontrowersje praktyk zagranicznych zakładów ubezpieczeń. Nowela ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych oraz ustawy o działalności ubezpieczeniowej zapewnia Komisji Nadzoru Finansowego instrumenty, dzięki którym będzie ona mogła dyscyplinować oddziały i firmy działające na zasadzie swobody przepływu usług.
Dla krajowych ubezpieczycieli oznacza to minimalizację ryzyka ponownego wystąpienia wojny cenowej. Z kolei dla konsumentów – większą pewność otrzymania odszkodowania w razie zaistnienia szkody.
Rośnie rentowność w „komunikacji”Istotnym wydarzeniem była także publikacja raportu KNF dotyczącego wyników rynku asekuracyjnego po czterech kwartałach 2018 roku. Dokument potwierdził szacunki z wcześniejszego opracowania Polskiej Izby Ubezpieczeń, ale też dostarczył nowych informacji. Dowiedzieliśmy się m.in., że mimo mocnego wyhamowania tempa wzrostu przypisu składki w OC posiadaczy pojazdów mechanicznych i rosnącej wartości wypłat z tego typu polis, wynik techniczny segmentu wzrósł o ponad jedną piątą rok do roku. Jeszcze efektowniej prezentowało się osiągnięcie rynku autocasco, gdzie rentowność techniczna była prawie dwukrotnie wyższa od uzyskanej w 2017 r.
SI w natarciuCharakterystyczną cechą minionego tygodnia był także wysyp nowości bazujących na nowoczesnych technologiach. I tak Warta poinformowała o rozpoczęciu testów narzędzia bazującego na sztucznej inteligencji, którego zadaniem będzie usprawnienie procesu przyjmowania zgłoszeń szkód. Widać zatem wyraźnie, że wcześniejsza prognoza „GU”, według której 2019 będzie rokiem rozwiązań opartych na SI powoli zaczyna się spełniać. Interesujące nowości wprowadziła także Europa. Ubezpieczyciel wdrożył dwa rozwiązania umożliwiające klientom likwidację szkód za pomocą smartfonów: aplikację mobilną dla zdarzeń komunikacyjnych oraz system „Foto Inspektor” dla szkód z pozostałych typów ubezpieczeń.
Cały artykuł ukaże się w „Gazecie Ubezpieczeniowej” nr 14 z datą wydawniczą 1 kwietnia.
Artur Makowiecki
news@gu.com.pl