52 proc. ankietowanych kierowców uznało, że w zamian za dodatkowe zniżki i możliwość rozłożenia płatności na raty zgodziliby się na automatyczne sprawdzenie swojej historii kredytowej w biurach informacji gospodarczej – wynika z badań opinii przeprowadzonych przez IBRiS na zlecenie Bacca.
Za dodatkowe zniżki nawet 22 proc. kierowców uznało za bardzo prawdopodobne, a 30 proc. za raczej prawdopodobne, że zgodziliby się podczas zakupu ubezpieczenia samochodu w miesięcznych ratach na automatyczne sprawdzenie w biurach informacji gospodarczej lub kredytowej swojej historii płatniczej np. za telefon, pożyczkę, telewizję, czynsz, prąd itp. Możliwość płacenia w systemie ratalnym za ubezpieczenie jest dla kierowców wartością uzasadniająca badanie wiarygodności kredytowej.
Zarówno badania naukowe polskie, np. przeprowadzone przez BIK i UFG, jak i zagraniczne pokazują, że kierowcy, którzy terminowo spłacają pożyczki, kredyty, czynsze i abonamenty, powodują mniej wypadków1. Z punktu widzenia zakładów ubezpieczeń jest to bardzo istotna informacja, ponieważ znając historię płatniczą klienta są w stanie przewidzieć, jak wysokie odszkodowanie mogą wypłacić w przyszłości. Wpisuje się to w najnowszy trend innowacyjny w branży ubezpieczeniowej – scoring kredytowy. Polega on na analizie historii płatniczej klienta w celu lepszej wyceny produktów ubezpieczeniowych, np. OC i AC. Ubezpieczyciel różnicuje cenę tym klientom, którzy dobrze płacą swoje zobowiązania i tym klientom, którzy mają np. opóźnienia w spłacie. Coraz częściej zakłady ubezpieczeń wdrażają innowacyjne rozwiązania, aby zautomatyzować ten proces. Jest to także ważna informacja dla agentów. Przy rosnących cenach składek ubezpieczeń mogą zaoferować swoim klientom zniżki.
- Obserwujemy wzrost świadomości klientów. Coraz częściej konsekwentnie budują swoją historię kredytową i są gotowi do jej udostępnienia na potrzeby taryfikacji np. OC w ratach. Zarówno klienci, jak i branża ubezpieczeniowa mogą tylko na tym skorzystać. Wiarygodność kredytowa jest jednym z kluczowych czynników oceny ryzyka i oferowania korzystnych dla klientów bezszkodowych stawek. Według nas scoring kredytowy stanie się jedną z najszybciej rozwijających się innowacji w branży ubezpieczeniowej. Już teraz rozwijamy zaawansowane narzędzia analityczne, aby wspierać branżę w zarządzaniu ryzykiem
i pozyskiwaniu formalnej zgody na badanie historii kredytowej od ubezpieczających się – powiedział Piotr Kujawa z Bacca.
Badanie przeprowadzone przez Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny (UFG) i Biuro Informacji Kredytowej (BIK)1 wskazuje, że informacje o sposobie płatności klienta (głównie historia spłat kredytów innych niż mieszkaniowe) mogą w 10-20% prognozować przyszłą szkodowość ubezpieczeniową klienta. Wiedząc o takiej zależności, Bacca od kilku lat współpracuje z Grupą BIK. Od 2015 roku jest zintegrowana online i wymienia się danymi nt. płatności wykonywanych przez klientów zgodnie z przepisami prawa. Co ważne, weryfikacja klienta przez Bacca nie wpływa w żaden sposób na jego historię i zdolność kredytową.
Informacja o scoringu kredytowym jest wykorzystywana przez Bacca jako jedna ze składowych do budowy Bacca Risk Index, czyli oferowanego ubezpieczycielom wskaźnika do oceny ryzyka ubezpieczeniowego w procesie sprzedaży ubezpieczeń.
1. Źródło www.bik.pl, www.ufg.pl
O badaniu: Badanie zrealizowało IBRiS na zlecenie Bacca w lutym 2016 r., na ogólnopolskiej próbie, stanowiąca liczebną reprezentację cech demograficznych dla ogółu mieszkańców Polski (dane wg GUS), metodą telefonicznych standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI).
W przypadku gdyby płacił/a Pan/i za ubezpieczenie samochodu w miesięcznych ratach, to na ile prawdopodobne jest, z˙e zgodził/a/by się Pan/i na automatyczne sprawdzenie w biurach informacji gospodarczej lub kredytowej informacji o Pana(i) historii płatniczej (np. za telefony, poz˙yczki, telewizję, kredyty, czynsz, prąd itp.), w zamian otrzymując dodatkowe zniz˙ki?
(AW, źródło: Garden of Words)