Rekordowy wynik sprzedażowy spółki majątkowej, który po raz pierwszy w jej historii przekroczył poziom 5 mld zł, oraz wyraźna poprawa rentowności w obu sektorach działalności – to najbardziej charakterystyczne elementy finansowego podsumowania ubiegłego roku Grupy Warta.
- Ostatnie lata wykorzystaliśmy na wdrożenie technologicznych rozwiązań, dzięki którym w 2017 r. mogliśmy skutecznie powiększyć grupę naszych klientów, jednocześnie utrzymując rentowność biznesu na wysokim poziomie. Widzimy jednak kolejne wyzwania, z którymi będzie się mierzyć rynek ubezpieczeń w najbliższym czasie. Dlatego dużo uwagi poświęcamy przygotowywaniu i wdrażaniu kolejnych innowacyjnych rozwiązań związanych m.in. z robotyzacją procesów czy wykorzystaniem sztucznej inteligencji. Obecnie realizujemy kilkadziesiąt projektów z myślą o dalszym podnoszeniu efektywności firmy oraz komforcie naszych klientów i pośredników ubezpieczeniowych – powiedział Jarosław Parkot, prezes zarządu spółek ubezpieczeniowych Warta.
Biznes majątkowyŁączny przypis składki brutto TUiR Warta wyniósł 5120,42 mln zł. Był to rezultat o 24,3% wyższy od uzyskanego w 2016 r. (4119,31 mln zł). Motorem wzrostu sprzedaży był segment ubezpieczeń indywidualnych, w którym zebrano 3,8 mld zł składki (+30,3% r/r). Wysokie wskaźniki wzrostu odnotowano w ubezpieczeniach komunikacyjnych (+42,3% r/r) i mieszkaniowych (+20,1% r/r). Według TUiR Warta, poziom sprzedaży osiągnięty w pierwszym z segmentów był w dużej mierze efektem nowatorskiego systemu taryfikacji on-line, wykorzystującym kilkadziesiąt zmiennych. Ich liczba się zwiększa, ponieważ firma stale sprawdza i wprowadza w życie kolejne czynniki mające wpływ na ocenę ryzyka ubezpieczeniowego.
- Wszystkie wdrażane innowacje są przez nas wnikliwie analizowane z punktu widzenia rentowności firmy i użyteczności dla klienta. Najnowocześniejsza na polskim rynku taryfikacja zdecydowanie spełnia pierwszy cel i pozwala nam utrzymywać poziom rentowności na jednym z najwyższych poziomów na rynku. Natomiast dzięki nowym rozwiązaniom w likwidacji szkód umacniamy pozycję lidera pod względem jakości obsługi klienta. Jestem pewny, że to m.in. te czynniki wpływają na dużą satysfakcję pośredników ze współpracy z Wartą, czego potwierdzeniem jest wysoka pozycja firmy w licznych rankingach i ankietach – podkreślił Jarosław Parkot.
Majątkowa spółka Warty zlikwidowała 506 tys. szkód w 2017 r. i wypłaciła klientom 2,9 mld zł w formie odszkodowań i świadczeń (2,09 mld zł w 2016 r., +38,76% wg danych KNF).
W 2017 r. likwidacja szkód w Warcie została wzmocniona, dzięki wdrożeniu kolejnych innowacyjnych rozwiązań. O nowe funkcjonalności została poszerzona aplikacja Warta Mobile, a dodatkowo wprowadzono możliwość wykorzystania aplikacji Facebook Messenger do zgłaszania szkody. – Stale podnosimy jakość obsługi w Warcie. Chcemy, aby ten proces był dla naszych klientów jak najbardziej przyjazny. W tym celu usprawniamy procesy i wdrażamy kolejne nowoczesne rozwiązania, które mają przyśpieszyć likwidację szkód i sprawić, że będzie ona prosta i intuicyjna. Poszerzamy również paletę dostępnych rozwiązań, tak aby każdy etap rozwiązywania problemów naszych klientów był dopasowany do ich preferencji. Stąd uproszczenie formularza zgłaszania szkody czy wykorzystanie Facebooka i trendu car-sharing, który dla mieszkańców dużych miast może być ciekawą alternatywą dla tradycyjnego wynajmu aut zastępczych – podkreślił Jarosław Parkot.
Wynik techniczny spółki majątkowej w 2017 r. wyniósł 309,41 mln zł. Był to rezultat o 149,55% wyższy od uzyskanego w poprzednim roku (123,99 mln zł). Wynik finansowy netto osiągnął poziom 327,6 mln zł – o 26,51% wyższy od odnotowanego w 2016 r. (258,99 mln zł).
Biznes życiowyW 2016 r. zarząd Warty skorygował strategię sprzedaży ubezpieczeń na życie, skupiając swoją uwagę na produktach ze składką regularną. W efekcie w 2017 r. spółka życiowa zanotowała wzrost sprzedaży tych produktów o ponad 14%, osiągając 555 mln zł przypisu składki brutto. Ubezpieczenia ze składką jednorazową utrzymały jednak mocną pozycję w ofercie Warty. W minionym roku firma zebrała z nich 250,9 mln zł składek brutto, uzyskując rezultat nieznacznie niższy niż w 2016 r. Łączny przypis życiowej Warty wyniósł 805,83 mln zł – o 8,42% więcej niż przed rokiem (743,26 mln zł).
- Ostatnie zmiany regulacyjne, które dotknęły rynek ubezpieczeń na życie, a także rosnące zainteresowanie klientów produktami ochronnymi, wpłynęły na nasze plany dotyczące tego segmentu sprzedaży. Po pierwszym pełnym roku funkcjonowania nowej strategii widzimy, że zmiana przynosi bardzo pozytywne rezultaty. Dużym wsparciem okazało się również zaangażowanie naszej szerokiej grupy agentów majątkowych. Dzięki ich wiedzy, doświadczeniu oraz bazie klientów mogliśmy skutecznie dotrzeć do osób, które dotychczas nie posiadały ochronnych ubezpieczeń na życie. Ten trend będziemy kontynuować w najbliższych latach, chcąc utrzymać dynamikę sprzedaży na podobnym poziomie – powiedział Jarosław Parkot.
Wynik techniczny spółki życiowej osiągnął 49,84 mln zł (39,3 mln zł rok wcześniej, +26,82% r/r), a wynik finansowy 29,58 mln zł (19,62 mln zł, +50,74% r/r). W minionym roku TUnŻ Warta wypłaciło 1023,71 mln zł odszkodowań i świadczeń – o 13,84% mniej niż w 2016 r. (1188,19 mln zł, dane KNF)
Wskaźniki wypłacalności obu spółek kształtują się powyżej wymogów ustawowych. Obecny rating Warty przyznany przez Standard & Poor’s utrzymuje się na poziomie A+ z perspektywą stabilną.
Artur Makowiecki
news@gu.com.pl