Aktualności

Projekt ustawy o wyczerpywalności sum gwarancyjnych w OC wrócił do Komisji

Podczas 84. posiedzenia, które odbyło się w dniach 17-19 lipca 2019 r., posłowie powtórnie debatowali nad projektem ustawy o szczególnych uprawnieniach osób poszkodowanych w przypadku wyczerpania sumy gwarancyjnej na podstawie przepisów obowiązujących przed dniem 1 stycznia 2006 roku.

Pomimo apelu posła-sprawozdawcy Jana Szewczaka o przyśpieszenie procesu legislacyjnego, parlamentarzyści zgłosili poprawki i odesłali projekt do Komisji Finansów Publicznych. Przyczyną były daleko idące zmiany w pierwotnym senackim projekcie ustawy, który powstał dwa lata temu i został gruntownie „odchudzony” podczas obrad podkomisji stałej do spraw instytucji finansowych. Poseł-sprawozdawca argumentował, że w swoim pierwotnym kształcie nowe przepisy okazałyby się bardzo kosztowne dla ubezpieczycieli i oznaczały podwyższenie składek za oc ppm wszystkim właścicielom aut. – Mieliśmy świadomość, że dokonujemy znaczącego ograniczenia zapisów legislacyjnych, które były zaproponowane przez Senat, ale te zapisy były w naszej ocenie niebezpieczne (…) Chodzi właśnie o to, że w naszej ocenie tam nie policzono dokładnie tych kosztów – wyjaśniał podczas debaty poseł Szewczak.

Projekt ustawy o szczególnych uprawnieniach osób poszkodowanych w przypadku wyczerpania sumy gwarancyjnej na podstawie przepisów obowiązujących przed dniem 1 stycznia 2006 roku przewiduje, że poszkodowanemu z OC ppm. lub OC rolników przysługuje roszczenie o wypłatę renty do UFG do wysokości ustalonej na dzień zgłoszenia roszczenia, jeżeli zakład ubezpieczeń nie jest zobowiązany do jej wypłaty na podstawie orzeczenia sądu ustalającego inną wysokość sumy gwarancyjnej niż ustalona w umowie ubezpieczenia. Roszczenia o wypłatę renty przysługują za okresy po dniu wejścia w życie ustawy. Poszkodowany zgłasza roszczenie o rentę do UFG za pośrednictwem zakładu ubezpieczeń, który był zobowiązany do zaspokojenia roszczeń. Jeśli to zobowiązanie dotyczyło Funduszu lub nieistniejącego już ubezpieczyciela, wówczas roszczenie jest zgłaszane bezpośrednio do UFG. Zakład otrzymujący zgłoszenie przekazuje je do Funduszu w ciągu maksymalnie 30 dni, wraz z informacją o wszystkich zaspokojonych do tej pory roszczeniach z tej umowy oraz aktami szkody. Ten zaś wypłaca świadczenie na podstawie uznania roszczenia, ugody bądź decyzji sądu. Ustawa ma wejść w życie w terminie 30 dni od daty ogłoszenia.
(AW, źródło: sejm.gov.pl)

zapytaj o ubezpieczenie

nasi
partnerzy

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w ramach naszego serwisu stosujemy pliki cookies. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Jeśli nie wyrażają Państwo zgody, uprzejmie prosimy o dokonanie stosownych zmian w ustawieniach przeglądarki internetowej.