Z ustaleń Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz i Rzecznika Finansowego wynikało, że stosowana przez Link4 praktyka automatycznego przedłużania umów ubezpieczenia OC może ograniczać prawo konsumentów do wypowiedzenia wspomnianych umów. Dlatego prezes UOKiK wydał decyzję, po której towarzystwo zobowiązało się do zmiany dotychczasowej praktyki.
We wrześniu ubiegłego roku po sygnałach ze strony m.in. Rzecznika Finansowego Urząd wszczął postępowanie we wspomnianej sprawie. W jego toku UOKiK ustalił, że Link4 wysyłało do swoich klientów informację o ubezpieczeniu na kolejny okres. Jeżeli konsument zapłacił zaproponowaną w tym piśmie składkę, spółka uznawała, że nie doszło do automatycznego przedłużenia umowy, lecz zawarcia nowego kontraktu w trybie przyjęcia oferty przez konsumenta. Towarzystwo twierdziło, że konsument nie może takiej umowy wypowiedzieć, jeżeli w tym samym czasie jest ubezpieczony w innym zakładzie.
Urząd stwierdził, że informacja, którą Link4 wysyłał klientom, nie może być traktowana jako całkowicie nowa oferta ubezpieczeniowa. Zdaniem UOKiK, jeżeli konsument przyjmie pismo i zapłaci określoną w nim składkę, ale nie wypowie dotychczasowej umowy, to dochodzi do jej automatycznego przedłużenia. W konsekwencji tak zawartą umowę może wypowiedzieć, gdy w tym samym czasie posiada ubezpieczenie w innym zakładzie ubezpieczeń.
Link4 zobowiązało się zmienić dotychczasową praktykę przedłużania umów ubezpieczenia OC ze swoimi klientami. Jeżeli konsument po otrzymaniu pisma o ubezpieczeniu na kolejny rok, zapłaci wskazaną w nim składkę, to Link4 uzna, że umowa na kolejny rok przedłuża się automatycznie, co oznacza, że nie będzie kwestionować prawa konsumenta do jej wypowiedzenia, w przypadku posiadania przez niego podwójnego ubezpieczenia.
Towarzystwo skontaktuje się z klientami, którzy próbowali wypowiedzieć umowy. Jeżeli nadal będą oni zainteresowani rozwiązaniem kontraktów, to Link4 zwróci im proporcjonalną część składek, które zapłacili po złożeniu wcześniejszego wypowiedzenia. Dodatkowo, przedsiębiorca zobowiązał się do zamieszczenia na swojej stronie internetowej komunikatu skierowanego do klientów, który będzie dostępny przez rok od uprawomocnienia się decyzji.
AM, news@gu.com.pl
(źródło: Link4)