Aktualności

Posłowie przyjęli projekt ustawy o PPK

4 października Sejm przyjął projekt ustawy o Pracowniczych Planach Kapitałowych (PPK) – programie dodatkowego oszczędzania skierowanego do ok. 11,5 mln osób zatrudnionych. PPK mają umożliwić gromadzenie długoterminowych oszczędności, wypłacanych po zakończeniu aktywności zawodowej.

Za przyjęciem projektu ustawy głosowało 229 posłów. Przeciwko oddano 197 głosów, dwóch posłów wstrzymało się od głosu. Nad regulacją będzie teraz pracować Senat (projekt jest już w Izbie Wyższej). Przepisy wprowadzające Plany mają zacząć wchodzić w życie od 1 lipca przyszłego roku.

Środki zgromadzone w programie przez uczestnika systemu Planów będą stanowić jego prywatną własność i zostaną wypłacone po osiągnięciu przez niego 60. roku życia.

W ramach projektowanych rozwiązań przewidziano zawieranie dwóch rodzajów umów: o zarządzanie PPK (stronami będą podmiot zatrudniający i instytucja finansowa) i o prowadzenie PPK (stronami będą osoba zatrudniona i instytucja finansowa). Instytucje finansowe to: fundusz inwestycyjny zarządzany przez towarzystwo funduszy inwestycyjnych, fundusz emerytalny zarządzany przed PTE albo pracownicze towarzystwo emerytalne, lub zakład ubezpieczeń.

Powszechność systemu nakłada na pracodawców obowiązek zawierania z instytucją finansową umowy o zarządzanie Planami, jeżeli zatrudniają co najmniej jedną osobę. Umowa o zarządzanie będzie zawierana z instytucją finansową w postaci elektronicznej pozwalającej na utrwalenie jej treści na trwałym nośniku. Umowa o prowadzenie będzie zawierana z instytucją finansową, z którą podmiot zatrudniający zawarł umowę o zarządzanie PPK. Umowa o zarządzanie będzie wpisywana do ewidencji PPK prowadzonej przez Polski Fundusz Rozwoju.

Wszyscy pracodawcy będą tworzyć PPK dla wszystkich zatrudnionych. Każdy z nich zostanie zapisany do programu automatycznie, ale będzie  mógł się z niego wycofać, rezygnując  z dokonywania wpłat na podstawie pisemnej deklaracji złożonej podmiotowi zatrudniającemu. Założono jednak możliwość ponownego powrotu do programu – co 4 lata podmiot zatrudniający będzie informował uczestnika PPK, który złożył deklarację o rezygnacji, o ponownym dokonywaniu wpłat. Oznacza to, że jeśli będzie chciał zrezygnować z dokonywania wpłat, to co 4 lata będzie musiał składać stosowną deklarację. Jednocześnie uczestnik PPK, który zrezygnował z udziału w programie, w każdym momencie będzie mógł ponownie do niego przystąpić.

Wpłaty będą dokonywane przez podmiot zatrudniający i uczestnika programu. Wpłata podstawowa do PPK wyniesie 2% wynagrodzenia, stanowiącego podstawę wymiaru składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe od uczestnika programu, i 1,5% wynagrodzenia, stanowiącego podstawę wymiaru składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe od podmiotu zatrudniającego. Uczestnik, którego miesięczne wynagrodzenie uzyskiwane z różnych źródeł będzie równe lub niższe niż 120% minimalnego wynagrodzenia w danym roku – będzie mógł dokonywać wpłaty podstawowej niższej niż 2%, ale nie mniejszej niż 0,5%. Podmiot zatrudniający będzie mógł zadeklarować w umowie o zarządzanie dokonywanie wpłaty dodatkowej w wysokości do 2,5%. Oznacza to, że pracodawca każdemu pracownikowi będzie dodawał przynajmniej 1,5%, ale nie więcej niż 4% (wpłata podstawowa i dodatkowa). Uczestnik PPK będzie mógł także zadeklarować wpłatę dodatkową do 2%, co daje łącznie maksymalnie 4% (wpłata podstawowa i dodatkowa). W efekcie na konto pracownika będzie mogła wpływać łączna wpłata od 3,5 do 8% wynagrodzenia*.

W trakcie procesu legislacyjnego w Sejmie posłowie wprowadzili kilka poprawek do projektu. Jedną z najistotniejszych korekt jest przywrócenie postanowień o relacjach między istniejącymi Pracowniczymi Programami Emerytalnymi (PPE) a wprowadzanymi PPK. Przyjęta przez Komisję Finansów Publicznych Izby Niższej autopoprawka rządu daje możliwość dostosowania istniejących PPE do wymogów pozwalających na zwolnienia z tworzenia PPK. Gdy projekt trafił do Sejmu eksperci Instytutu Emerytalnego zauważyli, że znalazły się w nim postanowienia (art. 133) istotnie modyfikujące wspomniane relacje. W opinii organizacji fakt ten praktycznie uniemożliwia utworzenie PPE, które zwalniałoby pracodawcę od obowiązku utworzenia PPK. Inną istotną korektą było wprowadzenie poprawek do art. 129 projektu ustawy, dotyczącego zmian w ustawie z dnia 11 września 2015 r. o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej (Dz. U. z 2018 r. poz. 999 i 1000). Zaakceptowana poprawka przewiduje, że  przed pkt 1 projektu zostanie dodany nowy punkt w brzmieniu: „(…) w art. 4 w ust. 11 dodaje się pkt 4 w brzmieniu: 4) pośredniczyć w imieniu lub na rzecz instytucji finansowych, o których mowa w ustawie z dnia ... o pracowniczych planach kapitałowych (Dz. U. …) innych niż zakład ubezpieczeń, przy zawieraniu umów o zarządzanie pracowniczymi planami kapitałowymi”. Ta poprawka oznacza, że ubezpieczyciele uzyskali prawo do pośredniczenia w oferowaniu PPK.

***

*Więcej na temat postanowień projektu:
http://www.gu.com.pl/...
Artur Makowiecki
news@gu.com.pl

nasi
partnerzy

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w ramach naszego serwisu stosujemy pliki cookies. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Jeśli nie wyrażają Państwo zgody, uprzejmie prosimy o dokonanie stosownych zmian w ustawieniach przeglądarki internetowej.