Posłowie Jerzy Gosiewski, Adam Ołdakowski i Krzysztof Maciejewski skierowali kolejną interpelację do Ministra Finansów. Tym razem ich wystąpienie dotyczy „odbudowy zaufania do instytucji działających na rynku ubezpieczeń”.
W interpelacji nr 23847 z 11 lipca tego roku posłowie, powołując się na sygnały od swoich wyborców, poinformowali szefową MF Teresę Czerwińską, że sytuacja w likwidacji szkód komunikacyjnych wciąż jest „wysoce niezadowalająca”. „Z informacji, jakie do nas napływają, wynika, że w dalszym ciągu wyliczane wysokości kosztów napraw uszkodzonych pojazdów znacznie odbiegają od niezbędnych do prawidłowej naprawy pojazdu, czyli zgodnej z technologią producenta” – napisali posłowie, dodając, że ich zdaniem należałoby ograniczyć nieprawidłowości w likwidacji szkód z OC ppm.
Według autorów interpelacji obowiązujące od 1 kwietnia 2015 roku „Wytyczne dotyczących likwidacji szkód komunikacyjnych” nie są stosowane przez ubezpieczycieli. Posłowie twierdzą, że według ich wyborców wytyczne nie tylko nie przyniosły poprawy w likwidacji szkód, a wręcz jej pogorszenie.
„Jedna z wypowiedzi przedstawiciela Polskiej Izby Ubezpieczeń /Puls Biznesu, 26.04.2018 r./ potwierdza dokładnie tę sytuację. Otóż w 2015 roku spraw o odszkodowania trafiających do wydziałów sądów cywilnych było 46,7 tys., natomiast w 2016 było to 61,8 tys. To jest wzrost o ponad 30%. Potwierdzeniem opisywanego stanu są liczne wyroki sądów, a na dowód przytaczamy wyrok Sądu Najwyższego sygn. akt II CNP 43//17. Rzeczywiste i powszechne wdrożenie <wytycznych> doprowadziłoby do stopniowego likwidowania niezadowolenia poszkodowanych, odciążenia sądów i poprawiło stan techniczny pojazdów po naprawie. Niedopuszczalnym naszym zdaniem jest, aby w naszym kraju, który jest poważnym członkiem Unii Europejskiej, poszkodowany był zmuszony dochodzić należnego mu odszkodowania na drodze sądowej” – napisano w interpelacji.
Posłowie zwrócili się do minister Teresy Czerwińskiej z pytaniem o to, jakie działania zamierza podjąć dla zlikwidowania „patologicznej sytuacji, która istnieje obecnie”. Autorzy interpelacji uważają, że powinny mieć one na względzie odbudowę zaufania do instytucji działających na rynku ubezpieczeń, który jest ważnym składnikiem rynku finansowego w kraju.
Interpelacja została skierowana do MF w dniu 19 lipca.
Obecne wystąpienie jest kolejną interwencją posłów w sprawach związanych z likwidacją szkód komunikacyjnych. Wcześniej wystąpili do MF z interpelacją w sprawie „ograniczenia zaniżania odszkodowań za szkody komunikacyjne” (interpelacja nr 21317) oraz „nieprawidłowości w likwidacji szkód komunikacyjnych OC przez zakłady ubezpieczeń” (interpelacja nr 18371 zgłoszona przez Jerzego Gosiewskiego i Adama Ołdakowskiego). W obu przypadkach resort finansów odpowiadał bardzo podobnie, tłumacząc, że Komisja Nadzoru Finansowego stale monitoruje przestrzeganie wytycznych dotyczących likwidacji szkód komunikacyjnych, a wszelkie niedociągnięcia w tym zakresie spotykają się z konsekwencjami w postaci m.in. kar finansowych.
Artur Makowiecki
news@gu.com.pl