Jeszcze niedawno wartość bankowego kanału sprzedaży ubezpieczeń w pierwszych trzech miesiącach roku oscylowała w granicach czterech, a nawet pięciu miliardów złotych. Dziś, po wielu zmianach legislacyjnych ledwo przekracza 2 mld zł.
Z danych zebranych przez Polską Izbę Ubezpieczeń (PIU) wynika, że łączny przypis składki brutto z bancassurance w I kwartale 2016 roku wyniósł 2,33 mld zł.*. To ogromny spadek w porównaniu z analogicznym okresem 2015 roku, kiedy to składka wygenerowana w bankowym kanale dystrybucji uplasowała się na poziomie 3,36 mln zł. Sam spadek nie dziwi, gdyż już od kilku lat wynik uzyskiwany w pierwszym kwartale jest niższy od ubiegłorocznego. Nawet skala obniżki (ponad 1 mld zł) nie powinna być niespodzianką, biorąc pod uwagę rewolucję, jaką „zafundowało” polskiemu bancassurance wejście w życie nowych regulacji w postaci noweli ustawy o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej oraz Rekomendacji U.
*W raporcie uwzględnione zostały wyniki 23 towarzystw życiowych, obejmujących nieco ponad 97,2% przypisu działu I, oraz 22 towarzystw majątkowych, kontrolujących nieco ponad 90% wyniku sprzedażowego sektora non-life.
Cały artykuł ukaże się w „Gazecie Ubezpieczeniowej” nr 42 z datą wydawniczą 18 października.
Artur Makowiecki
news@gu.com.pl