12 maja Link4 poinformował, że wykonuje decyzję Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów nr RPZ 1/2017 i zmienia praktykę dotyczącą przedłużania umów OC posiadaczy pojazdów mechanicznych (ppm.). Towarzystwo znalazło się na celowniku UOKiK po informacjach uzyskanych przez instytucję m.in. od Rzecznika Finansowego. W październiku ub.r. Urząd wszczął postępowanie w tej sprawie.
Z ówczesnych ustaleń UOKiK i Rzecznika Finansowego wynikało, że Link4 TU może błędnie interpretować przepisy dotyczące możliwości rozwiązania automatycznie przedłużonej umowy OC. Jeżeli konsument zapłaci składkę proponowaną w otrzymanym od Link4 piśmie dotyczącym ubezpieczenia na kolejny okres, a następnie znajdzie korzystniejszą ofertę i kupi polisę w innym zakładzie, zakład uznawał, że konsument nie może wypowiedzieć zawartej z nim umowy. Spółka stała na stanowisku, że konsument ma taką możliwość jedynie wówczas, kiedy nie odpowie na pismo, tj. nie zapłaci określonej w nim składki.
Tymczasem w opinii prezesa Urzędu i Rzecznika Finansowego, zgodnie z przepisami do automatycznego przedłużenia umowy dojdzie, jeśli konsument nie wypowie umowy, niezależnie od tego, czy zapłacił składkę wskazaną w otrzymanym piśmie przed upływem obowiązywania ubezpieczenia, czy też nie. W obu przypadkach konsument powinien mieć możliwość wypowiedzenia umowy ze spółką, jeżeli w tym samym czasie posiada ubezpieczenie OC w innym zakładzie ubezpieczeń.
W toku postępowania Link4 zobowiązał się zmienić stosowaną praktykę postępowania w relacjach z konsumentami w zakresie realizacji umów OC ppm. w ten sposób, że w sytuacji gdy konsument po otrzymaniu pisma z informacją o ubezpieczeniu na kolejny okres ubezpieczenia w trybie art. 28 ust. 1b ustawy z dnia 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, UFG i PBUK, dokona zapłaty na rzecz spółki składki w wysokości wskazanej w treści tego pisma (również przed upływem ostatniego dnia bieżącego okresu ubezpieczenia), to umowa zawarta na kolejny 12-miesięczny okres będzie uznawana za umowę ubezpieczenia OC ppm. zawartą w trybie art. 28 ust. 1 w/w ustawy. W związku z powyższym Link4 nie będzie kwestionować skuteczności wypowiedzenia takich umów w oparciu o art. 28a ust. 1 UUO.
Ubezpieczyciel zadeklarował również, że wystąpi indywidualnie do konsumentów, których wypowiedzenia umowy OC ppm. zawartej w w/w trybie nie zostały uznane za skuteczne w związku z niespełnieniem warunków wynikających z art. 28a ust.1 ustawy z zapytaniem, czy podtrzymują oni złożone wypowiedzenie i domagają się proporcjonalnego zwrotu składki za okres następujący po wypowiedzeniu, czy żąda uznania ochrony ubezpieczeniowej za istniejącą w tym okresie. Link4 podkreślił, że w takiej sytuacji postąpi zgodnie z decyzją konsumenta. Jeżeli uznanie wypowiedzenia za skuteczne w konkretnym wypadku mogłoby mieć negatywne skutki prawne dla konsumenta, spółka pouczy go o tych skutkach.
Zobowiązanie Link4 zostało zaakceptowane przez Prezesa UOKiK w decyzji nr RPZ 1/2017 z 12 kwietnia 2017 r.
Artur Makowiecki
news@gu.com.pl