Kilkadziesiąt samochodów zderzyło się na autostradzie A1, w dwóch karambolach. Pierwszy miał miejsce około godziny 8.30 na autostradzie A1 w kierunku Łodzi, koło Piotrkowa Trybunalskiego, a po kilkudziesięciu minutach na jezdni w kierunku Katowic doszło do kolejnego karambolu. Łącznie w dwóch zdarzeniach udział brało 76 samochodów, w wyniku czego ranne zostały 32 osoby. Już pojawiły się dziesiątki pytań – jak ustalić odpowiedzialność w takim zdarzeniu, na co poszkodowani mogą liczyć z tytułu zawartych umów ubezpieczenia, szczególnie w ramach ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych – podsumowuje Piotr Kaczanowski.
W prasie znajduję rady, w tym ubezpieczeniowców, by osoby, których pojazdy zostały uszkodzone lub zniszczone, zgłaszały szkody i uzyskiwały odszkodowania z ubezpieczeń autocasco, co da ich ubezpieczycielom, w odległej przyszłości, możliwość wystąpienia z roszczeniami regresowymi do podmiotów cywilnie odpowiedzialnych za zdarzenie. W publikacjach przewija się myśl, że ustalenie sprawców nie będzie łatwe, a proces dochodzenia do ustaleń będzie długotrwały.
Niezależnie od szkód rzeczowych, powinno się możliwie pilnie dążyć do zaspokojenia roszczeń osób, które doznały tzw. szkód na osobie. Podstawowe ustalenia dotyczące odpowiedzialności cywilnej i ubezpieczeniowej w ramach obowiązkowego ubezpieczenia OC ppm nie są trudne, jeżeli opanowało się metodykę działania.
Cały felieton Piotra Kaczanowskiego ukaże się w „Gazecie Ubezpieczeniowej” nr 6 z datą wydawniczą 7 lutego.
am