Według raportu z badania „European Motor Insurance Study. The rise of digitally-enabled motor insurance”, przygotowanego przez Deloitte, do 2020 roku udział rynkowy indywidualnych ubezpieczeń komunikacyjnych wykorzystujących technologie cyfrowe w tych krajach może przekroczyć 15 mld euro.
Badanie pokazuje, że gotowość do zmiany firmy ubezpieczeniowej wśród klientów w porównaniu z ubiegłym rokiem znacząco wzrosła. Z odpowiedzi respondentów wynika, iż nastąpiło piętnastoprocentowe przesunięcie z odpowiedzi „zmiana mało prawdopodobna” na „zmiana bardzo prawdopodobna”. W ciągu roku w skali dziesięciostopniowej odpowiedź ta skoczyła z 3,7 do 4,5 punktów. W Polsce było to 4,6 punktów, podczas gdy rok wcześniej 4,4. To najniższy wzrost wśród wszystkich przebadanych krajów.
Zmiana nastawienia klientów szansą dla technologii cyfrowych- Istnieje silna zależność między respondentami, którzy deklarują, że chętnie zmienią firmę ubezpieczeniową, a tymi, którzy są skłonni podzielić się danymi dotyczącymi stylu jazdy ze swoją firmą ubezpieczeniową. To sugeruje, że klienci, poszukując nowego ubezpieczenia, mogą być zainteresowani kupnem ubezpieczenia komunikacyjnego wykorzystującego technologie cyfrowe – mówi Krzysztof Stroiński, partner, lider Usług Aktuarialnych i Ubezpieczeniowych w Polsce i Europie Środkowej w Deloitte.
W wielu krajach coraz popularniejsze stają się ubezpieczenia telematyczne, pozwalające zaobserwować szereg parametrów związanych z prowadzeniem samochodu, m.in.: przyśpieszenie, hamowanie, prędkość i wiele innych danych możliwych do uzyskania z komputera pokładowego samochodu poprzez podłączenie specjalnego urządzenia („black box”) lub przy użyciu aplikacji na smartfona.
Cały artykuł ukaże się w „Gazecie Ubezpieczeniowej” nr 48 z datą wydawniczą 29 listopada.
Artur Makowiecki
news@gu.com.pl