Ponad jedna trzecia towarzystw ubezpieczeniowych z Europy nie ma przygotowanej strategii czy też zabezpieczonego budżetu na wykorzystanie technologii mobilnych, jak i przekonania do nich. Niektórzy europejscy ubezpieczyciele zaczynają jednak stosować aplikacje mobilne z myślą o swoich klientach i pracownikach – takie wnioski płyną z wyników badania „Ubezpieczenia w erze urządzeń mobilnych”, przeprowadzonego przez Comarch i Efma wśród 50 przedstawicieli europejskiej branży ubezpieczeniowej.
Badanie miało dać odpowiedź na pytanie o to, jak i w jakim stopniu ubezpieczyciele korzystają obecnie z technologii mobilnych i jak planują korzystać z nich w przyszłości.
- Choć dziś coraz więcej banków obiera strategie nastawione na pierwszeństwo urządzeń mobilnych, ubezpieczyciele raczej nie idą tą samą drogą. A dla większości tych, którzy nią poszli, droga ta była raczej ciernista – podkreśla Mariusz Janczewski, starszy konsultant ubezpieczeniowy Comarch. – Zatem dlaczego ubezpieczenia pozostają w tyle za innymi branżami? Tego właśnie chcieliśmy się dowiedzieć, rozpoczynając nasze badanie – dodaje.
Z odpowiedzi uczestników badania wynika, że aplikacje mobilne są oferowane przez 43% europejskich ubezpieczycieli. Kolejne 20% zakładów pracuje nad takimi rozwiązaniami.
Wspomniane narzędzia koncentrują się głównie na pomocy ubezpieczonym, dostarczając im podstawowych informacji na temat produktów ochronnych, a także przyspieszając takie podstawowe operacje, jak wycena składki, wystawienie polisy czy zgłoszenie szkody. Najczęściej oferowane funkcje to pomoc w nagłych wypadkach (38%) i zgłaszanie szkód (33%).
- Z drugiej strony mamy aplikacje dla likwidatorów, koncentrujące się przede wszystkim na informacjach o klientach i polisach, a także na zarządzaniu roszczeniami i dokumentacją, oraz rozwiązania dla agentów, które dostarczają informacji o produktach i klientach – mówi Mariusz Janczewski.
67% ankietowanych uważa, że produkty ubezpieczeniowe na żądanie oraz produkty krótkoterminowe, oparte na zwyczajach i zachowaniach klientów, a nie na tradycyjnych metodach szacowania ryzyka – jak np. ubezpieczenie podróży – są najbardziej perspektywiczne dla kanału mobilnego. Ponadto 33% respondentów sądzi, że „niezbędne” w ich ofercie są dziś mobilne ubezpieczenia dla małych i średnich przedsiębiorstw. „Spodziewamy się, że ubezpieczenia dla MŚP prędzej czy później zawojują świat mobilny, jako że przedsiębiorcy potrzebują elastycznej obsługi na żądanie niezależnie od czasu i miejsca” – głosi raport z badania.
30% ankietowanych towarzystw obawia się zderzenia między kanałami tradycyjnymi a cyfrowymi. Problemy związane z bezpieczeństwem (14%) lub ograniczeniami starszych systemów (14%) stanowią po części o braku przekonania ubezpieczycieli do urządzeń przenośnych.
Pełna wersja raportu (w języku angielskim) jest dostępna pod adresem:
https://www.comarch.com/finance/mobile-insurance-report/.
AM, news@gu.com.pl
(źródło: Comarch Finanse)