W 2016 roku znacząco zmieniło się otoczenie regulacyjne branży ubezpieczeniowej. Nowe przepisy miały duży wpływ na wyniki finansowe uzyskane w ubiegłym roku przez polskie spółki Avivy.
- W 2016 r. ubezpieczyciele dostosowywali działalność do wielu nowych regulacji i zostali objęci podatkiem od aktywów. Na rynku ubezpieczeń komunikacyjnych składki rosły w ślad za wypłacanymi świadczeniami, ale segment wciąż był nierentowny. Te uwarunkowania znacząco wpłynęły na sprzedaż i wyniki branży – powiedział Adam Uszpolewicz, prezes grupy Aviva w Polsce.
Biznes życiowyW 2016 r. Aviva TUnŻ zebrała 1922,5 mln zł składek, o prawie 300 mln zł mniej niż rok wcześniej (2205,9 mln zł). Wartość nowego biznesu w ubezpieczeniach na życie spadła w stosunku do roku poprzedniego o 9%, do 345 mln zł (378 mln zł w 2015 r.).
- Według naszych szacunków pozostajemy liderem nowej sprzedaży ubezpieczeń na życie, choć ta wartość była o 9% niższa niż przed rokiem. To efekt mniejszego zainteresowania klientów polisami inwestycyjnymi, a także wprowadzenia podatku od aktywów (w 2016 r. spółki grupy Aviva zapłaciły łącznie 60,5 mln zł tego podatku). Największy udział w sprzedaży indywidualnych polis na życie miała niezmiennie Nowa Perspektywa. Bardzo dobre wyniki osiągnęliśmy w ubezpieczeniach grupowych, które oferujemy głównie małym i średnim firmom. Składkę z „grupówek” zwiększyliśmy o 4,5%, do 325 mln zł, a nasze plany sprzedażowe przekroczyliśmy o ponad 40% – skomentował Adam Uszpolewicz. – Ponad 70% wniosków o zawarcie indywidualnych polis na życie otrzymujemy elektronicznie. Wprowadziliśmy też nowe narzędzie dla naszych agentów – tzw. chmurę sprzedażową. Umożliwia ona zbadanie potrzeb klienta, przedstawienie adekwatnej oferty, zapłatę pierwszej składki i rozpoczęcie ochrony ubezpieczeniowej podczas jednego spotkania z agentem – zaznaczył.
Roczny zysk netto spółki uplasował się na poziomie 524,5 mln zł, o ponad 270 mln zł niższym od uzyskanego w 2015 r. (795,7 mln zł). Ubezpieczyciel podkreślił, że zmiana wyniku finansowego jest w dużym stopniu efektem wyższej dywidendy wpłaconej przez PTE w 2015 r. Łączna kwota odszkodowań i świadczeń wypłaconych brutto wyniosła 1402,8 mln zł, wobec 1543,9 mln zł rok wcześniej. – W 2016 r. Aviva wypłaciła ze środków własnych 55 651 świadczeń z ubezpieczeń na życie i z umów dodatkowych o łącznej wartości 238 790 128 zł. Wypłaty po śmierci ubezpieczonych przekroczyły 78 mln zł, zaś wśród umów dodatkowych największy udział w wypłatach miały poważne zachorowania – w sumie do klientów trafiło blisko 40 mln zł. Najwyższa wypłata z tytułu niezdolności do pracy wyniosła 3 mln zł, a 3 najwyższe świadczenia z tytułu śmierci wyniosły: 1 mln zł, 810 tys. zł oraz blisko 800 tys. zł. – podkreślił prezes Avivy.
Wynik techniczny ubezpieczyciela na poziomie 569,1 mln zł był wyraźnie wyższy od odnotowanego w roku poprzednim (536,6 mln zł).
Adam Uszpolewicz przypomniał również o udogodnieniach dla klientów i produktowych, jakie od ub.r. są obecne w ofercie Avivy.
- Już 60% wniosków o zawarcie naszego flagowego ubezpieczenia Nowa Perspektywa trafia do nas w formie elektronicznej, co znacznie przyspiesza ocenę ryzyka i wystawienie polisy, zgodnie z oczekiwaniami klientów. Bez papieru można też kupić pakiety Ty, Ja i My, które wprowadziliśmy jesienią, łamiąc dotychczasowe schematy branżowe. Pakiety łączą ubezpieczenia na życie i zdrowie z majątkowymi i usługami assistance. Poprzez czytelną konstrukcję i bezpośredni język mają trafić do klientów obecnie rzadziej korzystających z ubezpieczeń – ludzi młodych rozpoczynających samodzielne życie (oraz ich rodziców), do singli i młodych rodzin. W tym roku koncentrujemy się na wsparciu sprzedaży tych innowacyjnych produktów – powiedział prezes.
Biznes majątkowyZ kolei majątkowa spółka Avivy w 2016 r. zebrała 494,8 mln zł składek brutto, o prawie 80 mln zł więcej niż w 2015 r. (418,1 mln zł). – Stawiamy mocno na dalszy rozwój w ubezpieczeniach majątkowych, gdzie w ubiegłym roku zwiększyliśmy składkę brutto do blisko 495 mln zł. – wskazał Adam Uszpolewicz. – Rozwijamy sprzedaż ubezpieczeń mieszkań i domów, ubezpieczeń podróżnych, a także polis dla małych i średnich firm. Nasz kanał direct osiągnął w 2016 r. dobre wyniki, zwiększając właśnie sprzedaż ubezpieczeń mieszkaniowych przez telefon i internet – dodał.
Do 222,8 mln zł wzrosła też wartość brutto wypłaconych odszkodowań i świadczeń (172,6 mln zł w roku poprzednim). Towarzystwo zamknęło rok zyskiem netto w kwocie 12,1 mln zł (35,2 mln zł przed rokiem). Aviva TUO osiągnęło dodatni wynik techniczny na poziomie 14,4 mln zł, wobec 24,3 mln zł rok wcześniej. – Mimo wzrostu składek płaconych przez kierowców, ubezpieczenia komunikacyjne przyniosły branży blisko 800 mln zł straty po trzech kwartałach. W tej sytuacji w Avivie podejmowaliśmy działania zmierzające do poprawy rentowności portfela komunikacyjnego – zaznaczył prezes.
Wskaźnik rentowności operacyjnej w ubezpieczeniach majątkowych i pozostałych osobowych (COR) wyniósł 96,1% i uległ pogorszeniu o 1,4 punktu proc. (94,7% w 2015 r.).
Zysk operacyjny grupy Aviva w Polsce według międzynarodowych standardów sprawozdawczości finansowej wyniósł 778 mln zł, co oznacza spadek o 5% w stosunku do roku poprzedniego (815 mln zł w 2015 r.). Po wyłączeniu wpływu podatku od aktywów zysk operacyjny wzrósł o 2% w stosunku do roku poprzedniego.
Prezes liczy na zmiany emerytalneAdam Uszpolewicz wiąże duże nadzieje z zapowiadanymi zmianami w polskim systemie emerytalnym.
- Uważamy, że trzeci filar emerytalny potrzebuje nowego impulsu do rozwoju. Zakładamy, że zostanie zrealizowany scenariusz przekazania 75% aktywów OFE na prywatne konta emerytalne, które klienci będą następnie zasilać kolejnymi wpłatami, premiowanymi ulgą w PIT. Liczymy też na rozwój planów pracowniczych. Chcemy uczestniczyć w zwiększaniu zasobów krajowego, długoterminowego kapitału. W 2016 r. składka łącznie na IKE i IKZE w Avivie wyniosła 138,6 mln zł. – ujawnił prezes. Przypomniał też o stałym rozwoju sieci dystrybucji firmy. – Jesteśmy obecni we wszystkich ważnych kanałach sprzedaży ubezpieczeń i inwestycji. Inwestujemy w rozwój zarówno własnej sieci (ponad 2100 agentów), placówek franczyzowych Aviva dla Rodziny (mamy 16 placówek, kolejne 6 otworzymy w I półroczu 2017 r.), bancassurance (umowa z Eurobankiem) i kanału direct – podsumował Adam Uszpolewicz.
Artur Makowiecki
news@gu.com.pl