Aktualności

Aviva: Mniejszy zysk w pierwszym półroczu 2016 r.

Aviva opublikowała wyniki finansowe po pierwszym półroczu 2016 r. Wartość nowego biznesu w ubezpieczeniach na życie i emerytalnych spadła w stosunku do analogicznego okresu roku poprzedniego o 11%, do 153 mln zł (ze 172 mln zł w 2015 r), co jest głównie efektem wprowadzenia podatku od aktywów oraz niższej sprzedaży produktów inwestycyjnych.  Wskaźnik rentowności operacyjnej w ubezpieczeniach majątkowych (COR) wyniósł 97,0% i uległ pogorszeniu o 2,3 punktu proc. (94,7% w 2015 r.). Zysk operacyjny grupy Aviva w Polsce według międzynarodowych standardów sprawozdawczości finansowej wyniósł 365 mln zł (397 mln zł w 2015 r.). Oznacza to spadek o 8% w stosunku do I półrocza 2015 r. i o 3% po wyłączeniu wpływu podatku od aktywów.
- Dużym wyzwaniem dla branży ubezpieczeniowej w I półroczu 2016 r. było dostosowanie się do wchodzących w życie nowych regulacji – komentuje Adam Uszpolewicz, prezes grupy Aviva w Polsce. – Zasadniczo przebudowują one zwłaszcza rynek polis na życie z elementem inwestycyjnym. Wprowadzenie niezbędnych zmian w modelach biznesowych wymaga czasu i wysiłku, co przekłada się na niższą sprzedaż. Nowym obciążeniem ubezpieczycieli jest podatek od aktywów, obowiązujący od lutego 2016 r. – dodaje.

- Negatywny wpływ na wyniki branży mają też niskie stopy procentowe i wyceny akcji na warszawskiej giełdzie. Nie sprzyja też zmienność na rynkach finansowych oraz niepewność co do ekonomicznych efektów decyzji politycznych w Europie i w Polsce. W efekcie składka brutto w ubezpieczeniach na życie na rynku była w I kwartale o 20% niższa niż przed rokiem – zauważa Uszpolewicz. – Mimo osłabienia wyników, które w tych warunkach było nieuchronne, Aviva radzi sobie z wyzwaniami lepiej niż większość konkurentów. Zawdzięczamy to silnej marce i pozycji na rynku, szerokiej gamie produktów (przede wszystkim ochronnych), wielokanałowej dystrybucji oraz postępującej cyfryzacji wsparcia sprzedaży i obsługi klientów.
Adam Uszpolewicz podsumowuje: - Aviva pozostaje liderem rynku pod względem nowej sprzedaży ubezpieczeń na życie. Również wynik finansowy największej spółki, Aviva Towarzystwa Ubezpieczeń na Życie, pomijając czynniki jednorazowe, jest o 12% wyższy niż przed rokiem. W I półroczu 2015 r. wynik uwzględniał wpłatę dywidendy z Aviva PTE po rozwiązaniu, na mocy ustawy, części dodatkowej funduszu gwarancyjnego w PTE. Wyłączając ten czynnik jednorazowy, porównywalny zysk za I półrocze ub. roku wynosi 242,6 mln zł.

Prezes dodał, że w Avivie flagowym ubezpieczeniem na zdrowie i życie dla klientów indywidualnych i ich rodzin pozostaje Nowa Perspektywa, wzbogacona o nowe elementy ochrony i usługi assistance. Ważnym obszarem rozwoju są też ubezpieczenia grupowe, zwłaszcza dla małych i średnich firm. Ubezpieczyciel wspiera sprzedaż innowacyjnych pakietów Ty, Ja, My, przeznaczonych dla ludzi młodych rozpoczynających samodzielne życie (oraz ich rodziców), do singli i młodych rodzin. Zachęca też klientów, by część środków z programu 500+ przeznaczyli na poprawę bezpieczeństwa zdrowotnego i ekonomicznego rodziny, a także oszczędzali z myślą o potrzebach rozwojowych dzieci.

Prezes wyraził nadzieję na ustabilizowanie zasad długoterminowego oszczędzania, co umożliwi szybszy rozwój trzeciego filaru emerytalnego jako ważnego źródła krajowego kapitału.

W I półroczu br. Aviva TUnŻ wypłaciła 27 981 świadczeń, łącznie blisko 133 mln zł. Najwyższe świadczenie z tytułu śmierci ubezpieczonego wyniosło 800 000 zł. Najwyższe świadczenia z jednej umowy to 1 mln 440 tys. zł – łącznie z tytułu śmierci, śmierci wskutek nieszczęśliwego wypadku i śmierci skutek nieszczęśliwego wypadku komunikacyjnego z ubezpieczenia grupowego.

W ubezpieczeniach majątkowych celem spółki jest poprawa rentowności portfela polis komunikacyjnych i dalszy rozwój sprzedaży ubezpieczeń mieszkaniowych oraz polis dla mikrofirm i MSP. Pogorszenie wyniku technicznego Aviva TUO w I półroczu wynika głównie z rosnących wypłat szkód komunikacyjnych, co jest zgodne z trendem rynkowym i wiąże się z wdrożeniem wytycznych KNF.

Efektem cyfryzacji jest fakt, że ok. 70% wniosków o zawarcie indywidualnych polis na życie trafia doAvivy w formie elektronicznej, co znacznie przyspiesza wystawienie polisy. Szybko rośnie liczba klientów korzystających z elektronicznego dostępu do iKonta – jest ich blisko 150 tys., o 73% więcej niż przed rokiem. W kwietniu udostępniony został elektroniczny Folder Potrzeb, który pomaga agentom w doborze ubezpieczenia na życie adekwatnego do oczekiwań klientów. Zastąpił on papierowy folder, stosowany od wielu lat. Firma pracuje też nad nowymi rozwiązaniami cyfrowymi wspierającymi pracę agentów i poprawia klarowność listów do klientów.

- Intensywnie rekrutujemy nowych agentów do naszej sieci własnej i jesteśmy zadowoleni z ich efektywności. Rozwijamy też sieć placówek franczyzowych Aviva dla Rodziny – obecnie działa ich 12, planujemy kilka kolejnych – mówi Adam Uszpolewicz.

Od sierpnia 2016 r. centrala Avivy w Warszawie przeniosła się do nowoczesnego biurowca Gdański Business Centre, dzięki czemu jednocześnie poprawiły się warunki pracy i zmniejszyły koszty eksploatacji.

- Aviva w Polsce ma silną pozycję kapitałową. Nawet w niesprzyjających warunkach zewnętrznych pozostaje jedną z najbardziej rentownych grup ubezpieczeniowych, a zarazem jednym z największych płatników CIT i podatku od aktywów – powiedział prezes Uszpolewicz.
(AW, źródło; Aviva)

zapytaj o ubezpieczenie

nasi
partnerzy

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w ramach naszego serwisu stosujemy pliki cookies. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Jeśli nie wyrażają Państwo zgody, uprzejmie prosimy o dokonanie stosownych zmian w ustawieniach przeglądarki internetowej.