Aktualności

Aon Polska: Największe ryzyka dla biznesu według polskich firm

Wzrost konkurencji, zmiany regulacji prawnych oraz spowolnienie gospodarcze budzą największe obawy polskich przedsiębiorców. Po raz pierwszy od 8 lat wśród wskazanych przez nich kluczowych problemów pojawił się też problem kadrowy. Z kolei kluczowe ryzyka globalne mają dla polskich przedsiębiorców istotnie mniejsze znaczenie – wynika z najnowszego raportu Aon Polska, zatytułowanego „Zarządzanie ryzykiem i ubezpieczeniami w firmach”.

- Wyniki badania dla Polski istotnie różnią się od światowych. Polscy przedsiębiorcy nie wskazują wielu aspektów, które na świecie są bardzo istotne, takie jak np. utrata reputacji, przestępczość komputerowa, niezdolność do opracowywania i wdrażania innowacji oraz niezdolność do przyciągania i zatrzymywania talentów. Polscy przedsiębiorcy w większym stopniu koncentrują się na realnych, już występujących problemach, z którymi muszą się mierzyć na co dzień, nie poświęcając uwagi ryzykom, które mogą się wydawać odległe. Warto jednak w sposób kompleksowy podchodzić do różnych rodzajów ryzyka, gdyż one wzajemnie na siebie wpływają i mogą przyczyniać się do różnego rodzaju kryzysów i trudności – komentuje Dominika Kozakiewicz, CEO Aon Polska.

W ciągu ostatnich dwóch lat zmieniła się mapa największych ryzyk dostrzeganych przez polskich przedsiębiorców w prowadzeniu biznesu. Mimo iż część obaw pozostała niezmienna (wzrost konkurencji, zmiany regulacji prawnych, spowolnienie gospodarcze), to na znaczeniu zyskały takie zagrożenia, jak niestabilność polityczna czy brak odpowiedniej kadry na rynku. Z kolei polscy przedsiębiorcy w mniejszym stopniu obawiają się utraty reputacji – ryzyka numer jeden na świecie.

Wzrastająca konkurencja ryzykiem numer jedenKluczowe ryzyka według polskich przedsiębiorców w prowadzeniu działalności wg ważności (w nawiasach pozycja w rankingu z raportu 2015/2016):
1. Wzrastająca konkurencja (1)
2. Zmiany regulacji prawnych (3)
3. Spowolnienie gospodarcze (2)
4. Ceny towarów (5)
5. Należności handlowe/płatności kontrahentów (7)
6. Wahania kursów walut (8)
7. Przepływy pieniężne/ryzyka płynności (11)
8. Brak odpowiedniej kadry na rynku (16)
9. Utrata reputacji (4)
10. Niestabilność polityczna (29)

- Priorytetowym ryzykiem wskazanym przez polskich przedsiębiorców jest zwiększona konkurencja. Warto podkreślić, że dziś ma ona dla wszystkich zupełnie nowe oblicze. Handel, ewoluując w stronę e-commerce, a właściwie m-commerce, powoduje erozję marż tradycyjnych podmiotów sektora dystrybucji i stwarza pole dla zupełnie nowych graczy. Nowe generacje interaktywnych konsumentów mogą kupować wszędzie, dysponując nieograniczoną informacją, ale co najważniejsze, coraz częściej nie muszą kupować, korzystając z sharing economy. Granice między sektorami zacierają się, bariery wejścia do wielu branż są przełamywane, a łańcuchy dostaw drastycznie skracane. Można się spodziewać, że właśnie te czynniki będą przyczyną jeszcze wielu spektakularnych upadłości tradycyjnych potentatów. Dlatego dla przedsiębiorców najbardziej istotne wydaje się, aby ich firmy nadążały za rewolucją w światowym handlu – komentuje Marek Brandt, szef praktyki Aon Credit CEE.

Nowe zagrożeniaW tym roku w pierwszej dziesiątce kluczowych ryzyk pojawiło się kilka nowości: przepływy pieniężne/ryzyka płynności, brak odpowiedniej kadry na rynku oraz niestabilność polityczna. Zdecydowanie największy skok w rankingu dotyczy niestabilności politycznej (awans o 19 pozycji) oraz braku odpowiedniej kadry na rynku (+8). Jednocześnie istnieją zagrożenia, które w opinii przedsiębiorców straciły na znaczeniu, np. wahania cen surowców czy przerwa w działalności. Aż 6 z 10 najważniejszych ryzyk bezpośrednio lub pośrednio dotyka obszar finansów. Blisko połowa respondentów wskazała, że poniosła w 2016 r. straty wskutek np. braku płatności kontrahentów.

Lekceważone cyberryzykoAnaliza porównawcza obecnych i poprzednich wyników globalnego badania pokazuje rosnące znaczenie ryzyka związanego z przestępczością komputerową. W Polsce rośnie świadomość tego zagrożenia, jednak cały czas nie jest ono uznawane za kluczowe (19. miejsce w obecnym badaniu, 27. w poprzednim).

- Ryzyka związane z przestępstwami cybernetycznymi na dobre zagościły wśród kluczowych ryzyk wymienianych przez światowych przedsiębiorców – z badania Aon wynika, że znalazły się one w TOP 10 na każdym kontynencie, a w Ameryce Północnej są numerem 1. Dlaczego polscy menadżerowie zdają się nie uważać ich za tak ważne? Być może ze względu na niskie nagłaśnianie wypadków związanych z przestępczością internetową, a być może z poczucia wysokiego zabezpieczenia przed atakami cybernetycznymi ze względu na wdrożone odpowiednie plany awaryjne. Faktem jest, że 77% badanych firm w Polsce przyznaje, że nie posiada ubezpieczenia od przestępstw cybernetycznych i nie zamierza takiego ubezpieczenia wykupić – mówi Michał Jatczak, broker, Departament Klientów Strategicznych Aon Polska. – Należy się spodziewać, iż liczba przestępstw cybernetycznych będzie rosła z roku na rok, coraz trudniej będzie się przed nimi bronić i ze względu na ich nieprzewidywalność, coraz trudniejsze będzie zarządzanie sytuacją po ataku. Dlatego warto dogłębnie przyjrzeć się swojej organizacji i zagrożeniom płynącym z tytułu przestępstw cybernetycznych – zaznacza.
Niski poziom przygotowaniaPolscy przedsiębiorcy mają poczucie, że ich firmy nie są odpowiednio przygotowane na wystąpienie różnego rodzaju ryzyk. Deklarowany poziom przygotowania jest najniższy od 10 lat. Najwyższy odsetek badanych przyznaje, że spośród kluczowych ryzyk w największym stopniu jest przygotowany na wystąpienie ryzyka należności handlowe/płatności kontrahentów (68%), zaś w najmniejszym stopniu na ryzyko niestabilności politycznej (10%).

O badaniu:Badanie „Zarządzanie ryzykiem i ubezpieczeniami w firmach” jest realizowane przez Aon w Polsce od 2009 roku, a na całym świecie od 2007 roku. W tegorocznym globalnym badaniu Aon wzięło udział 1834 przedsiębiorstw, reprezentujących 33 branże, pochodzących z 60 krajów na całym świecie. W Polsce na pytania odpowiedziało 239 firm, głównie z branż: budowlanej, handlu hurtowego, usług transportowych, energetyki oraz usług profesjonalnych. W zdecydowanej większości były to przedsiębiorstwa prywatne.
AM, news@gu.com.pl
(źródło: Aon Polska)

nasi
partnerzy

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w ramach naszego serwisu stosujemy pliki cookies. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Jeśli nie wyrażają Państwo zgody, uprzejmie prosimy o dokonanie stosownych zmian w ustawieniach przeglądarki internetowej.